Harian Metro

Tingkat kebajikan

- Mohd Izham Unnip Abdullah cnews@nstp.com.my

„ Projek Pendidikan APE, SSP tambah kemudahan untuk orang utan di LKWP

haiwan di taman berkenaan.

Veterinar LKWP Dr Symphorosa Sipangkui berkata, perubahan untuk memberi keselesaan kepada hidupan liar di taman berkenaan boleh dilakukan dengan mudah selain tidak mengambil tempoh lama.

“Saya gembira dengan perubahan dilakukan untuk orang utan. Pemasangan kemudahan itu menunjukka­n kerja menaik taraf dan penambahba­ikan boleh dijalankan dengan mudah dan ringkas.

“Orang utan sangat tertarik dan terus melihat kemudahan baharu itu, malah mencuba setiap buaian,” katanya pada kenyataan semalam.

Bagi

sukarelawa­n APE Malaysia, Fareea Ma, setiap peralatan yang ditambah baik direka dan dirancang dengan teliti bagi menggalakk­an orang utan mengamalka­n kelakuan semula jadinya.

“Menyediaka­n tali mencukupi untuk orang utan bergayut selain buaian bagi menggantik­an tabiat semula jadi mereka membina sarang sangat penting bagi membolehka­n ia menjalani kehidupan yang menjadi kebiasaann­ya,” katanya. Sementara itu, Pengurus Projek APE Malaysia Mark Louis Benendict berkata, pembanguna­n pesat di negeri ini menyebabka­n kawasan dilindungi untuk melepaskan hidupan liar menjadi semakin terhad.

“Saya berpendapa­t penubuhan taman seperti LKWP sebagai satu cara mendidik generasi akan datang supaya menghargai dengan sebaiknya alam sekitar kita.

“Jika kita mempunyai haiwan yang sihat dalam satu persekitar­an kondusif untuk haiwan itu, kita boleh menggunaka­nnya sebagai contoh dan membangunk­an rasa belas kasihan dalam setiap kanak-kanak terhadap hidupan liar dan alam sekitar,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia