Harian Metro

MAKAN MAYAT POLIS

- Agensi

„ Dua beranak kanibal ditahan selepas mayat tanpa kepala ditemui

Dua beranak ditahan selepas disyaki memenggal seorang bekas polis dan memakan mayatnya di sebuah pekan di Ukraine.

Penduduk di Saltivka terkejut apabila menemui mayat tidak berkepala ditinggalk­an berhampira­n pintu masuk ke bilik bawah tanah berhampira­n satu blok apartmen. Mayat berkenaan turut menunjukka­n kesan lapahan, lapor Daily Mail.

Polis yang menyerbu kediaman seorang bapa dan anak lelakinya menemui kepala mangsa, bekas anggota

Tokyo: Sebuah taman Jepun terpaksa menanggung kerugian 170,000 pound (RM905,741) selepas seorang pekerja warga emas membenarka­n 125,000 pelancong masuk secara percuma gara-gara terlalu takut untuk meminta bayaran masuk.

Taman negara di Tokyo itu, Shinjuku Gyoen mengenakan bayaran masuk 1.40 pound (RM7.40) bagi pengunjung dewasa untuk melihat keindahan taman terbabit, lapor Daily Mail.

Kementeria­n Alam Sekitar yang menguruska­n taman itu mendedahka­n pada Januari lalu bahawa pekerja yang bertugas di pagar masuk membenarka­n pelancong asing masuk percuma selama dua tahun setengah.

Lelaki tidak didedahkan identitiny­a itu adalah warga polis berusia 45 tahun, disorokkan dalam kotak yang diletakkan di balkoni rumah berkenaan.

Mangsa dan dua beranak berkenaan tidak didedahkan identiti mereka.

Seorang penduduk, Alexandra Grabeynik berkata: “Saya melihat mayat itu, memang tiada kepala. Seluarnya juga disingsing dan dagingnya dikerat dari bahagian kaki.”

Mangsa dipercayai bekas polis yang dilaporkan hilang sejak 4 Oktober lalu, kata keluargany­a.

Menurut laporan, mangsa emas berusia 70 tahun yang memberitah­u dia takut untuk berkomunik­asi dengan dilihat minum di sebuah pub bersama dua beranak terbabit sebelum dibunuh dipercayai dengan ditikam di leher.

Sementara itu, suspek berusia 20 tahun mengaku kepada polis bapanya menghiris daging dari kaki serta rusuk mangsa sebelum merebusnya dan memakannya.

Bagaimanap­un, dua beranak itu terpaksa menyembuny­ikan mayat kerana keluarga mereka mahu datang melawat.

Ketua polis Kharkiv, Oleg Bekh berkata, dua beranak itu berdepan hukuman penjara 10 tahun jika sabit kesalahan. pelancong asing kerana tidak pandai bercakap dalam bahasa lain.

Pas masuk taman itu mempunyai kod QR yang membolehka­n pengunjung membuat imbasan di pintu masuk.

Pada tiket itu juga tertulis perkataan dalam bahasa Inggeris bahawa bayaran masuk sebanyak 200 yen.

Walaupun tidak mengambil bayaran daripada pengunjung, dia masih mengeluark­an tiket masuk kepada mereka, lapor SoraNews24.

Dia juga dikesan meminta pekerja yang mengendali­kan pemprosesa­n dan data untuk memadam rekod penjualan tiket itu bagi mengelakka­n percanggah­an antara pendapatan yang direkodkan berbanding pendapatan sebenar.

Dia melakukan perbuatan itu sehingga Disember 2016 sebelum ia disedari oleh pekerja lain yang curiga dengan kelakuanny­a sebelum memaklumka­n kepada pihak pengurusan, lapor Guardian.

Akibat kejadian itu, pihak pengurusan taman terbabit menolak gajinya sebanyak 10 peratus selain ditawarkan untuk bersara dan memulangka­n separuh daripada bonus persaraann­ya yang berjumlah 300,000 yen (RM11,098).

Shinjuku Gyoen adalah taman terbesar dan terkenal di Tokyo yang menempatka­n taman Jepun, Inggeris dan Perancis.

Ia dibuka sejak zaman Edo pada 1603 hingga 1867 sebagai kediaman pemilik di Tokyo sebelum diubah kepada taman botani.

Ia hampir musnah sepenuhnya ketika Perang Dunia Kedua namun dibina dan dibuka semula pada 1949 sebagai taman awam. - Agensi

 ??  ?? POLIS memeriksa kawasan sekitar. - Daily Mail
POLIS memeriksa kawasan sekitar. - Daily Mail
 ??  ?? TAMAN negara Shinjuku Gyoen mengenakan bayaran masuk 1.40 pound (RM7.40) bagi pengunjung dewasa. - Agensi
TAMAN negara Shinjuku Gyoen mengenakan bayaran masuk 1.40 pound (RM7.40) bagi pengunjung dewasa. - Agensi
 ??  ?? PINTU ke bilik bawah tanah tempat mayat berkenaan ditemui. - Daily Mail
PINTU ke bilik bawah tanah tempat mayat berkenaan ditemui. - Daily Mail

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia