Harian Metro

SuperKIP mahu akhiri kemarau mata

-

Mugelli, Tuuli bagaimanap­un mengalami insiden yang memaksanya menjalani pembedahan jari tangan kiri selepas terjatuh ketika sesi kelayakan di Assen, Julai lalu.

Dia kemudian berehat dan melupakan perlumbaan di Sachsenrin­g kerana masih belum pulih selain memerlukan masa untuk kembali menemui rentak diperlukan.

Tuuli meraih mata pertamanya dalam kejuaraan dunia di Thailand bulan lalu apabila menamatkan perlumbaan di tempat ke-15 namun sekali lagi dinasihatk­an tidak menyertai saingan di Phillip Island minggu lalu selepas terjatuh ketika sesi latihan.

Pelumba berusia 23 tahun itu mengalami kecederaan belakang namun mengesahka­n dia sudah pulih sepenuhnya bagi aksi di Litar

Antarabang­sa Sepang (SIC).

“Amat sukar bagi Moto2, persaingan berada pada tahap tinggi, semua pelumba pantas dan motosikal itu sendiri sukar ditunggang. Saya mempelajar­i banyak perkara dan perjalanan saya masih jauh,” katanya.

“Saya juga cedera (jari) dan tercicir banyak perlumbaan, ia sukar kerana ada rasa sakit di jari apatah lagi saya juga memakai sarung tangan ketika berlumba.

“Ia bukan sesuatu yang saya jangkakan musim ini tapi saya meningkat. Kami tetap harus melakukan yang lebih baik, terutama di Sepang, perlumbaan di laman sendiri.

“Saya masih terasa sakit belakang tapi saya boleh menunggang dan mahu beraksi di Malaysia.

“Saya pernah berada di sini (Sepang) tiga minggu lalu untuk latihan tapi cuaca hujan, jadi tidak banyak yang boleh dilakukan dan saya hanya melakukan 25 pusingan. Jadi ini (GP Malaysia) adalah aksi pertama saya di sini.”

Kuala Lumpur: Selepas kali pertama dan terakhir mengutip mata Mei lalu, Khairul Idham Pawi bertekad mengakhiri kemarau itu apabila beraksi di Grand Prix (GP) Malaysia di Litar Antarabang­sa Sepang (SIC), hujung minggu ini.

Pelumba IDEMITSU Honda Team

Asia itu juga berharap untuk meningkatk­an kemampuann­ya bagi mengharung­i pusingan ke-18 musim yang juga kedua terakhir sebelum saingan Kejuaraan Motosikal Dunia 2018 melabuhkan tirai di Valencia, 18 November ini.

“Saya akan cuba yang terbaik serta letak sasaran untuk mendapatka­n mata dan sekiranya mampu, saya mahu lebih dari itu lagi (podium). “Macam mana pun saya akan berusaha bagi menggembir­akan

“Terima kasih kepada rakyat Malaysia yang sanggup ke Sepang membeli tiket yang melebihi daripada tahun lalu.

“Saya akan cuba buat yang terbaik tahun ini dan cuba memberi saingan kepada semua pelumba, sama

(gambar)

penyokong tempatan yang akan mula membanjiri litar bermula Jumaat (esok) ini,” kata pelumba dalam kelas Moto2 yang lebih dikenali sebagai SuperKIP itu.

SuperKIP setakat ini hanya mengumpul satu mata untuk berada di tangga ke-29 keseluruha­n selepas menamatkan perlumbaan GP Perancis di tempat ke-15, Mei lalu.

Pada perlumbaan di Phillip Island minggu lalu, pelumba berusia 20 tahun itu menamatkan saingan di tempat ke-16.

“Prestasi di Phillip Island ada peningkata­n dan harap akan ada lagi peningkata­n minggu ini.

“Saya akan cuba dengan lebih baik untuk perlumbaan di laman sendiri untuk rakyat Malaysia,” kata juara dalam kelas Moto3 di GP Argentina dan Jerman pada

2016 itu.

seperti di Phillip Island dan saya perlu belajar untuk menghabisk­an perlumbaan.”

Dalam pada itu, Hafizh juga memberitah­u yang motosikaln­ya bakal dibekalkan dengan ‘winglet’ sama seperti digunakan rakan sepasukann­ya, Johann Zarco.

“Di Buriram (GP Thailand),

tak banyak yang diperbahar­ui cuma suspensi tetapi enjin yang memerlukan kuasa untuk mengekalka­n kelajuan.

“(Perlumbaan di Sepang), kekal yang sama tetapi mungkin dapat ‘winglet’ seperti Zarco untuk saya cuba lakukan yang terbaik,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia