Harian Metro

Misi tawan Asia 2030 Shellito sudah tiada

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my

„ FAM lancar F:30, pelan hala tuju bagi tempoh 12 tahun

Malaysia akan kembali ‘mengaum’ sebagai antara lima negara terbaik Asia menjelang 2030 menjadi misi utama yang terkandung dalam Peta Hala Tuju atau ‘Roadmap’ Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang dilancarka­n semalam.

Peta hala tuju dalam tempoh 12 tahun yang diberi nama F:30 itu terbahagi kepada tiga pelan strategik iaitu fasa pertama (2019-2022) untuk membina asas yang kukuh dari sudut tadbir urus, pertanding­an, pembanguna­n modal insan dan infrastruk­tur disusuli Kota Kinabalu: Bekas jurulatih pasukan bola sepak Sabah, Ken Shellito

78, meninggal dunia jam 7.13 pagi semalam.

Perkara itu disahkan isterinya, Jeany Shellito yang berkata, mendiang dimasukkan ke Hospital Queen Elizabeth (HQE) untuk mendapatka­n rawatan, namun dibawa pulang ke kediaman mereka di Kampung Minintod, Inanam, kelmarin.

“Pagi tadi, paramedik sahkan beliau sudah tiada (meninggal dunia) pada jam 7.13 pagi,” katanya sambil memaklumka­n Shellito mengalami

(gambar),

fasa kedua (2023-2026) untuk mencapai peringkat Asia.

Fasa ketiga (2027-2030) pula bertujuan melahirkan pasukan kebangsaan yang bertaraf dunia.

F:30 dirasmikan secara bersama oleh Presiden Persekutua­n Bolasepak Antarabang­sa (FIFA), Gianni Infantino, Presiden Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC), Shaikh Salman Ebrahim Al Khalifa dan Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin.

Hadir sama, Ahli Majlis FIFA, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Setiausaha Agung FIFA, Fatma Samoura dan Setiausaha Agung AFC, Datuk Windsor John serta ahli jawatankua­sa eksekutif FAM dan perwakilan dalam kalangan ahli gabungan badan induk itu.

Hamidin berkata, peta jangkitan pada paru-paru dan buah pinggang.

“Mayat mendiang kini masih di kediaman kami dan dijangka disemadika­n pada Sabtu ini,” katanya.

Legenda pasukan Chelsea dan England era 1960-an itu meninggalk­an dua anak perempuan dan seorang balu.

Shellito atau nama sebenarnya Kenneth John Shellito berasal dari East Ham, London, mengalami masalah kesihatan sejak beberapa hala tuju ini adalah agenda negara dan memerlukan pembabitan semua pihak untuk mencapai objektif yang sama, sekali gus merealisas­ikan visi berkenaan.

Malah, Hamidin menyifatka­n F:30 sebagai simbol kesungguha­n FAM melaksanak­an pelan pembanguna­n tahun lalu dan kesihatann­ya semakin merosot sejak Mei lalu sebelum dimasukkan ke hospital untuk rawatan pada 15 Oktober.

Beliau yang mendapat taraf penduduk tetap di negara ini pernah menjadi pengurus Chelsea dan Cambridge United (New Zealand) sebelum berhijrah ke negara ini untuk melatih pasukan Kuala Lumpur, Perak dan Sabah.

Mendiang turut menubuhkan Akademi Bola Sepak menyeluruh di setiap lapisan ke arah menjadikan Malaysia sebagai negara bola sepak yang disegani.

“Tempoh 12 tahun adalah sasaran yang realistik selepas mengambil kira ekosistem bola sepak tempatan ketika ini.

“Teras kepada peta hala tuju ini ialah memperkasa­kan ahli gabungan dari sudut pembanguna­n modal insan dan pertanding­an, pengenalan DNA bola sepak Malaysia menerusi kurikulum kejurulati­han yang seragam, serta pembanguna­n akar umbi yang mantap.

“Dalam peta hala tuju ini juga, FAM bercadang mewujudkan sekelompok pengadil profesiona­l bertujuan meningkatk­an mutu pengadilan,” katanya. Ken Shellito yang melatih bakat baharu dalam kalangan kanak-kanak dan remaja di Penampang.

 ?? FOTO: EIZAIRI SHAMSUDIN ?? DARI kiri Al Khalifa, Hamidin dan Infantino merasmikan Peta Hala Tuju FAM F:30, semalam.
FOTO: EIZAIRI SHAMSUDIN DARI kiri Al Khalifa, Hamidin dan Infantino merasmikan Peta Hala Tuju FAM F:30, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia