Harian Metro

Sedia semak semula kadar gaji minimum

-

Kuala Lumpur: Kerajaan sedia menyemak semula kadar gaji minimum lebih daripada sekali dalam tempoh dua tahun berdasarka­n Akta Majlis Perundinga­n Gaji Negara 2011.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar berkata, semakan itu boleh dipertimba­ngkan jika wujud keperluan mendesak dan berdasarka­n kemampuan ekonomi negara.

“Akta ini memperuntu­kkan sekurang-kurangnya dua tahun sekali harus menyemak semula kadar gaji minimum tetapi jika ada keadaan mendesak meminta kita semak semula kadar ini lebih daripada sekali dalam dua tahun, ini akan diambil kira.

“Jika berlaku keadaan seperti kadar kemampuan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) meningkat, ekonomi negara baik dan sebagainya, sudah pasti semua ini akan diambil kira,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Cha Kee Chin (PH-DAP Rasah) sama ada kerajaan akan menyemak kadar gaji minimum setiap tahun.

Menjawab soalan asal Kee Chin mengenai rasional keputusan kerajaan menetapkan gaji minimum RM1,050 yang dilihat terlalu rendah, Mahfuz berkata, langkah itu rasional bagi mengelak kos operasi majikan terutama PKS meningkat secara mendadak.

Beliau bagaimanap­un berkata, kerajaan yakin penetapan gaji minimum RM1,500 sebulan dapat dilaksanak­an dalam tempoh lima tahun ini.

“Kalau ada masalah besar atau perkara yang ada keperluan, mungkin ia boleh dibuat lebih dari sekali, tetapi sekali dalam tempoh dua tahun itu satu yang seharusnya dilakukan,” katanya.

 ??  ?? MAH F U Z
MAH F U Z

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia