Harian Metro

Elak terpedaya penjenayah siber

- Ifwan Tun Tuah ifwan@nstp.com.my

Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM) menahan 36 pendatang asing tanpa izin (PATI) dan tiga tekong yang cuba memasuki negara ini secara haram di perairan Lukut, di sini, semalam.

Pengarah Maritim Melaka dan Negeri Sembilan Kapten Maritim Amran Daud berkata, semua PATI warga Bangladesh serta tekong warga Indonesia berusia 20 hingga 48 tahun itu ditahan dalam dua operasi berasingan.

Katanya, tangkapan pertama pada jam 2.33 pagi ketika sepasukan anggota membuat rondaan rutin di perairan itu sebelum mengesan bot fiber tanpa nombor pendaftara­n dalam keadaan mencurigak­an.

“Anggota mengarahka­n bot itu berhenti, namun mereka cuba melarikan diri menyebabka­n pasukan kita terpaksa mengejar, sebelum tiga tekong bersama 16 lelaki Bangladesh di dalam bot berkenaan ditahan,” katanya dalam satu kenyataan, di sini, semalam.

Beliau berkata, tangkapan kedua pada jam 3.15 pagi hasil intipan dan risikan Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat APMM yang mengesan sebuah bot mencurigak­an berhampira­n pantai Kampung Teluk, Lukut.

“Ketika anggota membuat serbuan, tekong sempat memecut aktiviti rentas sempadan.

Beliau berharap, orang ramai boleh menyalurka­n maklumat mengenai jenayah dan kecemasan di laut dengan menghubung­i talian 06-3876730 yang beroperasi sepanjang masa.

jenayah Ancaman jenayah siber adalah masalah utama ketika ini yang perlu diketahui masyarakat terutama golongan warga emas.

Ia perlu bagi mengelak golongan terbabit yang berusia 60 tahun ke atas menjadi mangsa penipuan kegiatan seperti Macau Scam.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohd Zani

Che Din berkata, pelbagai pendekatan dilakukan

Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhadap masyarakat dalam menyampaik­an sesuatu maklumat dan mesej mengenai sebarang bentuk kegiatan jenayah termasuk penipuan Macau Scam.

“Melalui program komuniti antara polis dan masyarakat, sesuatu maklumat dapat disalurkan terus kepada orang ramai bagi mengelak mereka terpedaya dengan aktiviti jenayah.

“Sebagai contoh, menerusi program komuniti oleh penduduk di kawasan Sunway Mentari, Petaling Jaya yang diadakan hari ini (kelmarin), kita dapat bertemu orang ramai

„ 36 PATI, 3 tekong ditahan cuba masuk negara secara haram

seterusnya memaklumka­n kepada mereka mengenai modus operandi tertentu terutama jenayah penipuan siber,” katanya selepas melancarka­n program

Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya dan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Pusat Perniagaan Sunway Mentari, di sini, kelmarin.

Beliau berkata, walaupun pelbagai kes dilaporkan serta disiarkan menerusi media cetak dan elektronik, masih ada lagi mangsa yang terpedaya dengan helah penipuan jenayah siber.

Sehingga 31 Oktober lalu, lebih RM44 juta kerugian direkodkan dalam 480 kes penipuan yang dilaporkan berlaku.

Community Engagement

 ??  ?? SEBAHAGIAN PATI dan tekong yang ditahan APMM selepas cuba memasuki negara ini secara haram. KEADAAN bot fiber tanpa nombor pendaftara­n yang digunakan PATI dan tekong ditahan APMM.
SEBAHAGIAN PATI dan tekong yang ditahan APMM selepas cuba memasuki negara ini secara haram. KEADAAN bot fiber tanpa nombor pendaftara­n yang digunakan PATI dan tekong ditahan APMM.
 ??  ?? MOHD Zani
MOHD Zani

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia