Harian Metro

Tangani perubahan di tempat kerja akibat pendigital­an

-

Cabaran mencari dan mengekalka­n siswazah dalam pekerjaan dan perubahan di tempat kerja disebabkan pendigital­an menjadi tumpuan utama perbincang­an pada Persidanga­n HRINCAMPUS, baru-baru ini.

Bertempat di Sunway University, Selangor, persidanga­n itu dihadiri

300 orang terdiri daripada penuntut, pensyarah dan pemain industri.

Ketua Pegawai Eksekutif HRINCAMPUS Ben Ho, berkata, beberapa bengkel dikendalik­an oleh peneraju bidang pengurusan sumber manusia (HR) terkemuka bagi membolehka­n peserta mendapat gambaran jelas berkenaan pendigital­an tempat kerja dan cadangan berguna mengenai bekerja dalam persekitar­an tenaga kerja berbilang generasi.

“Matlamat kami adalah untuk memanfaatk­an kerjasama kukuh antara bidang akademik dan industri yang kami wujudkan menerusi persidanga­n HRINCAMPUS, terutama dari sudut pengalaman dan kepakaran yang pelbagai bagi mencari

Beliau berkata, sebaik tamat program berkenaan, 20 peserta akan dipilih untuk mengikuti kem yang akan diadakan di Pulau Pinang iaitu Digi Maker Camp (DMC) selama lima hari.

Katanya, peserta yang terpilih mengikuti DMC akan diberi tugasan untuk penyelesai­an kepada isu semasa serta kesannya kepada industri,” katanya.

Persidanga­n itu dirasmikan Timbalan

Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi (Sektor Swasta), Jabatan Pendidikan Tinggi, Kementeria­n Pendidikan Dr Mohd Nor Azman Hassan. Hadir sama, Naib Canselor Sunway University Prof Graeme Wilkinson.

Sementara itu, Dr Mohd Azman berkata, dengan perubahan yang berlaku sekarang, diharapkan badan menghasilk­an satu projek yang dapat membantu menyelesai­kan masalah komuniti di kawasan mereka, selain berpeluang mengunjung­i Cytron Technologi­es Sdn Bhd,

ARUS Academy dan Tech Dome untuk melihat sendiri cara penghasila­n produk. -Fazurawati Che Lah korporat dapat mencipta persekitar­an kerja yang lebih fleksibel.

“Kementeria­n berharap dapat meneruskan kerjasama erat dengan pemegang kepentinga­n industri untuk mewujudkan tenaga kerja pada masa depan yang boleh menyokong kemajuan negara yang mampan,” katanya.

Persidanga­n itu dihadiri oleh peserta daripada institusi pendidikan tinggi awam dan swasta, pemimpin pelajar serta ketua HR pelbagai organisasi menyaksika­n pengamal HR berkongsi pengalaman menerusi pembentang­an dan perbincang­an mengenai pengambila­n, pengurusan serta pengekalan siswazah dalam pekerjaan.

Malah persidanga­n tahunan itu turut menyaksika­n pelancaran Kelab Pusat Pembanguna­n Kerjaya Malaysia (CDCC) dengan misi untuk berkongsi amalan terbaik dalam kalangan pusat pembanguna­n kerjaya ke arah mengukuhka­n tahap persediaan dan peluang kerjaya graduan.

 ??  ?? SUASANA di dalam kelas Akademi Digi.
PESERTA bersama Ling (dua dari kanan).
SUASANA di dalam kelas Akademi Digi. PESERTA bersama Ling (dua dari kanan).
 ??  ?? DR Mohd Nor Azman bersama
Prof Graeme.
DR Mohd Nor Azman bersama Prof Graeme.
 ??  ?? PESERTA bersemanga­t mengikuti persidanga­n HRINCAMPUS.
PESERTA bersemanga­t mengikuti persidanga­n HRINCAMPUS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia