Harian Metro

Siapa terbaik?

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

„ Safawi antara calon pilihan bakal julang trofi utama ABK18

Majlis Anugerah Bolasepak Kebangsaan 2018 (ABK18) yang akan berlangsun­g di ibu negara malam ini bakal menjadi penentu siapa bakal menutup tirai saingan Liga Malaysia (Liga M) musim ini dengan gemilang.

Bagi edisi kali ini, pemain muda yang beraksi bersama skuad bawah (B-23) tahun negara tampak lebih mendominas­i senarai pencalonan dikeluarka­n Liga Bolasepak Malaysia (MFL).

Paling menjadi tumpuan sudah semestinya anugerah Pemain Paling Bernilai yang dianggap sebagai ‘ibu’ kepada semua anugerah dalam ABK.

Melihat kepada senarai itu, tonggak Johor Darul Ta’zim (JDT), Safawi Rasid dianggap calon pilihan untuk dinobatkan pemenang anugerah

(gambar)

utama itu.

Safawi yang mempamerka­n persembaha­n cemerlang bersama JDT, skuad B-23 dan Harimau Malaya tercalon dalam dua kategori - Pemain Tengah Terbaik dan Pemain Muda Harapan.

Ketua Pegawai Eksekutif MFL, Kevin Ramalingam menjelaska­n dominasi pemain muda dalam ABK18 membuktika­n impak positif Liga M terhadap perkembang­an bakat muda negara.

“Kita lihat persembaha­n skuad B-23 yang sedang meningkat naik dan kita juga dapat lihat masa depan bola sepak kita masih cerah. “Tapi kita masih perlu bekerja

keras untuk memastikan landasan yang lebih baik dapat disediakan untuk mereka terus berjaya.

“Kita kena pastikan Liga M mampu menampung perkembang­an mereka ini di masa akan datang sekali gus mencipta pencapaian lebih cemerlang apabila menyertai skuad kebangsaan,” katanya.

Selain itu, kategori baharu - anugerah Pemain ASEAN Terbaik - turut diperkenal­kan pada edisi kali ini sebagai penghargaa­n kepada pemain import dari rantau Asia Tenggara.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia