Harian Metro

‘Semua sedia’

- Ekhwan Haque Fazlul Haque cnews@nstp.com.my

„ 3,500 ketua masyarakat diingatkan peka perubahan cuaca ketika berdepan banjir

Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM) Sarawak bersiap sedia daripada segala aspek bagi menghadapi musim tengkujuh di negeri itu.

Pengarah JBPM Sarawak Khirudin Drahman berkata, berdasarka­n pengalaman sebelum ini, pihaknya mempersiap­kan kelengkapa­n logistik seperti bot dan helikopter untuk memindahka­n dan menyalurka­n bantuan kepada mangsa banjir.

Menurutnya, lebih 3,500 ketua masyarakat juga diminta lebih peka terhadap sebarang perubahan cuaca supaya memudahkan penyaluran maklumat dibuat bagi mendapatka­n bantuan.

“Kami bersedia kerana setiap penghujung tahun kemungkina­n berlaku banjir khususnya di kawasan rendah dan berhampira­n sungai dengan menggerakk­an semua aset termasuk anggota pada bila-bila masa untuk memberikan bantuan.

“Ketua masyarakat juga

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Kursus Penciptaan Aplikasi Mudah Alih anjuran Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri diingatkan lebih peka dan dilengkapk­an dengan maklumat bagi memudahkan mereka menghubung­i agensi (DUN) Kuala Rajang di sini, semalam.

Menurutnya, institusi itu merangka pelbagai program untuk dilaksanak­an tahun berkaitan untuk mendapatka­n bantuan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis Pentauliah­an Kadet Bomba dan Penyelamat Malaysia Bahagian Kuching di sini, semalam.

Katanya, koordinasi pelbagai agensi seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga dibuat bagi memastikan pangkalan hadapan seperti pusat pemindahan banjir bersedia menerima mangsa selain dilengkapi kemudahan asas termasuk makanan.

“Koordinasi bersama pelbagai agensi dalam Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri membolehka­n mangsa banjir diberikan bantuan penuh khususnya dari segi penempatan sementara dan penyaluran makanan. depan antaranya penubuhan Rakan TEGAS, Festival Latihan dan Kerjaya Sarawak, Taman Permainan STEM dan Program Mengapai Impian (PDR).

“Saya harap ketua masyarakat memberikan pendedahan awal kepada penduduk kampung dan rumah panjang mengenai persiapan yang perlu dilakukan,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai majlis berkenaan, Khirudin berkata, 66 pelajar sekolah menengah sekitar Kuching ditauliahk­an selepas lulus ujian ditetapkan jabatan berkenaan.

“Setakat ini, 7,694 pelajar sekolah menengah seluruh Sarawak menyertai pasukan beruniform ini.

“Kemahiran dan ilmu yang diperoleh ini diyakini dapat diaplikasi­kan anggota kadet kepada masyarakat yang menghadapi kecemasan sebagai bantuan awal,” katanya.

 ??  ?? KHIRUDIN (tengah) memakaikan pangkat kepada kadet bomba yang ditauliahk­an Lans Koperal dan Koperal.
KHIRUDIN (tengah) memakaikan pangkat kepada kadet bomba yang ditauliahk­an Lans Koperal dan Koperal.
 ??  ?? AWANGKU Merali (kiri) memberi penerangan kepada peserta Kursus Penciptaan Aplikasi Mudah Alih anjuran Pusat Khidmat N41 Kuala Rajang di Sarikei.
AWANGKU Merali (kiri) memberi penerangan kepada peserta Kursus Penciptaan Aplikasi Mudah Alih anjuran Pusat Khidmat N41 Kuala Rajang di Sarikei.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia