Harian Metro

Lebihan hampir RM1b

- Mohd Izham Unnip Abdullah thaddius@nstp.com.my

„ Peruntukan disediakan untuk Sabah dalam Belanjawan 2019

RM4 bilion untuk Sarawak itu sebahagian perbelanja­an pembanguna­n Kerajaan Pusat yang keseluruha­nnya berjumlah RM54.6 bilion.

“Ramai terima mesej mengeliruk­an rakyat dan bersangka buruk bahawa Belanjawan 2019 dibentangk­an Menteri Kewangan apabila memperuntu­kkan RM271 bilion untuk Semenanjun­g Malaysia manakala Sabah hanya mendapat RM5 bilion dan Sarawak RM4 bilion.

“Ini bukan saja tidak betul tetapi seolah-olah memperbodo­hkan rakyat Sabah. Saya akan perjelaska­n...anggaran perbelanja­an Kerajaan Persekutua­n pada 2019 ialah RM314.5 bilion dan ia dibahagika­n kepada dua iaitu perbelanja­an mengurus RM259.8 bilion manakala dan pembanguna­n pula sebanyak RM54.6 bilion,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Wong berkata, Sabah turut menerima peruntukan lebih dua kali ganda untuk bekalan elektrik luar bandar kepada RM430 juta pada tahun depan berbanding hanya RM181.8 juta yang disediakan BN tahun ini.

Menurutnya, peruntukan untuk bekalan air luar bandar pula dinaikkan kepada RM295.5 juta pada tahun depan berbanding hanya RM129 juta pada tahun ini.

Beliau yang juga Menteri Kesihatan dan Kesejahter­aan Rakyat negeri berkata, negeri itu turut menerima manfaat menerusi peruntukan perbelanja­an mengurus sebanyak RM259.8 bilion yang disediakan Kerajaan Pusat pada tahun depan. beberapa individu cuba memasuki dewan dengan merosakkan dawai besi dewan, namun keadaan berjaya dikawal sepasukan polis dan pada masa sama Rafizi dibawa keluar dari dewan terbabit oleh penyokongn­ya.

Keputusan di 12 cabang seluruh Sabah kelmarin menyaksika­n penyandang jawatan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohd Azmin Ali mendahului Rafizi dengan majoriti 342 undi selepas mendapat 5,113 undi berbanding 4,773 undi diterima Rafizi.

 ?? Stephen Wong ?? Ramai terima mesej mengeliruk­an rakyat dan bersangka buruk bahawa Belanjawan 2019 dibentangk­an Menteri Kewangan apabila memperuntu­kkan RM271 bilion untuk Semenanjun­g Malaysia manakala Sabah hanya mendapat RM5 bilion dan Sarawak RM4 bilion”
Stephen Wong Ramai terima mesej mengeliruk­an rakyat dan bersangka buruk bahawa Belanjawan 2019 dibentangk­an Menteri Kewangan apabila memperuntu­kkan RM271 bilion untuk Semenanjun­g Malaysia manakala Sabah hanya mendapat RM5 bilion dan Sarawak RM4 bilion”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia