Harian Metro

‘tak ada masalah pun’

- Sudirman Mohd Tahir sudirman@hmetro.com.my

Pro dan kontra penyanyi bertaraf legenda sertai pertanding­an

Insiden penyanyi Zaman i yang gagal membuat persembaha­n pada konsert m inggukelim­a Gegar Vaganza 5( G V 5) hangat diperkatak­an dalam kalangan penggiat seni.

Tindakan

‘memunculka­n’ vokalis kumpulan S lam itu di atas pentas walaupun tidak bolehmen yan yiakibat masalah suara mengundang p e lbagaire aksi.

Adabe ranggapan ia strategi pihak produksi untuk meraih jumlah tontonan dan tidakkuran­g juga yangmen yifatkan ia perbuatan memalukan apatah lagi membabitka­n

Zaman i yang dilabelkan sebagai legenda dalam industri muzik tanah air.

Timbul persoalan, sejauh mana relevannya pembabitan penyanyi lama yang dianggap‘ legend’ pada zaman mereka untuk menyertai pertanding­an realiti? Adakah ia berbaloi untuk kelangsung­an kerjaya atau akhirnya memberi persepsi negatif sekiranya gagal mempamer persembaha­n berkualiti?

ELLA (PENYANYI)

“Bagi saya, perkara ini o ke y danta k ada masalah. Tapi, ia adap rodan kontra, bagus danta k bagus. Jadi, kena pandai buat pilihan dan tentukan mana yang dirasakan terbaik untuk kerjaya.

Padam asa sama, saya bersetuju apabila ada berkata persembaha­n yang tidak memuaskan dalam pertanding­an itu boleh merosakkan nama ‘legend’ itu. Sebab, penonton danpem inatsentia­sa mengharapk­an yang terbaik daripada seorang‘ legend ’.

Namun, jika keputusan diambil untuk menyertai pertanding­an atas dasar suka-suka, bagi saya tidak ada masalah. Jangan jadikan ia sesuatu yang serius. Jadi, bagi saya ada kelebihan dan ke kuran gan .

Macam saya sendiri, kalau ada rakan yang bertanya sama ada sesuai atau tak masuk bertanding, saya akan tan ya alasan kenapam erekanak masuk. Kalau jawapan itu m un asabah,tak salah. Begitu juga sebaliknya .”

NORYN AZIZ (PENYANYI)

“Se jujurnya ram aiyan g cakap saya tak perlu masuk pertanding­an. Tetapi, saya berasakan sepanjang 22 tahun berada dalam industri muzik, kerjaya macam itu saja danta k ada apa-apa yan gbaru.

Disebabkan itu, saya kena buat sesuatu yang lain bagim e m be riwarn a dalam kerjaya. Padam asa sama, peminat tak bosan sekiranya saya muncul dengan produkbaru.

Jadi, saya melihat platform G V sangat be sard an ia bolehm em ban tu kelangsung­an kerjaya selepas ini. Palin gp e n tin g,saya ingin menonjolka­n bakat kepada orang ramai yang tak pernah tahu siapa saya.

Sekurang-kurangnya, apabila berada dalam pertanding­an ini ramai yang tengok berbanding kalau saya menyanyi di kelab dulu. Dalam erti kata lain, masuk pertanding­an in ibagusun tuk saya.

Harap ia berterusan se le p asin i.”

 ??  ?? NORYN
ELLA
NORYN ELLA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia