Harian Metro

Kembalikan sentuhan gemilang

-

walaupun seperti yang pernah berlaku untuk beberapa musim sebelum ini bahawa City akan memulakann­ya dari posisi yang lebih baik.

Skuad kendalian Pep Guardiola menyaksika­n United yang tersangkut di kedudukan ketujuh liga dan apa yang menyakitka­n apabila setiap orang memperkata­kan mengenai prestasi kelab

Old Trafford itu.

Hanya segelintir peminat United yang benar-benar percaya pasukan Jose Mourinho mempunyai peluang realistik untuk menamatkan saingan musim lalu di depan anak buah Guardiola, tapi kemenangan awal pagi Isnin ini akan memulihkan harapan yang hilang itu.

Itulah yang terjadi April lalu ketika

Paul Pogba mencetak dua gol di saat United bangkit daripada ketinggala­n dua gol sebelum menang 3-2 dan menghalang City daripada meraih kejuaraan awal di gelanggang sendiri.

Sambutan hebat City ketika menang 2-1 di Old Trafford pada Disember tahun lalu menjadi pemangkin kepada Mourinho dan barisan pemainnya untuk menunjukka­n pertemuan tetangga bakal berlangsun­g dalam suasana tegang dengan mereka mampu mempamerka­n London: Tonggak pertahanan, Andy Robertson yakin Liverpool mampu bangkit daripada kekalahan mengejut kepada Red Star Belgrade dalam saingan Liga Juara-Juara, namun mengakui skuad itu perlu mencari ‘sentuhan cemerlang’ mereka untuk kembali di landasan tepat.

Selepas meraih tiga kemenangan dalam sembilan perlawanan terakhir mereka dalam semua pertanding­an, pengurus Juergen Klopp berkata, pemainnya bergelut untuk mendominas­i musim ini dan ia sesuatu yang dipersetuj­ui Robertson.

“Musim lalu setiap orang sudah biasa melihat kami menjaringk­an empat atau lima gol,” kata Robertson kepada media Britain. “Ia tidak mungkin bagi setiap perlawanan.

“Ada masanya kami meraih

persembaha­n sebenar untuk mengalahka­n City.

Mereka perlu mengeluark­an segala-galanya untuk menamatkan rekod cemerlang skuad Guardiola yang sudah menjaringk­an 11 gol dalam dua perlawanan terakhir mereka di Liga Perdana Inggeris menjaringk­an lima gol berdepan Burnley dan membelasah Southampto­n dengan enam jaringan.

City belum tewas dalam saingan liga dengan mencatat sembilan kemenangan daripada 11 perlawanan, manakala United hanya menang enam kali selain tewas tiga kali dan ketinggala­n sembilan mata di belakang jiran mereka.

Kedua-dua pasukan akan tampil dengan persembaha­n lebih mantap selepas masing-masing meraih kemenangan dalam saingan Liga Juara-juara kelmarin dengan City membenam Shakhtar Donetsk 6-0 dan United menang 2-1 ke atas Juventus hasil kebangkita­n pada lewat perlawanan di Turin.

Liverpool, yang terganggu dengan kekalahan kepada Red Star Belgrade pada aksi Liga Juara-Juara berharap United dapat membantuny­a untuk mengurangk­an kelebihan City.

Skuad kendalian Juergen Klopp akan berdepan pasukan bawahan Fulham manakala Chelsea yang menghuni tangga kedua juga ketinggala­n dua mata di belakang City, mempunyai tugas lebih sukar di Everton. keputusan (positif), apatah lagi dalam Liga Perdana musim ini. Mungkin ia tidak begitu bagus untuk ditonton, tapi kami tetap efektif.

“Mungkin kami kehilangan sedikit sentuhan dari segi tidak memenangi perlawanan dengan 4-0 atau 5-0 dalam kebanyakan permainan, tapi jika beliau (Klopp) berfikir begitu, maka kami perlu cuba mendapatka­nnya kembali.”

Kekalahan 0-2 di tangan kelab Serbia, awal pagi Rabu lalu bermakna Liverpool perlu menang ke atas Paris St-Germain atau Napoli untuk melayakkan diri ke pusingan 16 terakhir Liga Juara-Juara.

Robertson bagaimanap­un percaya Liverpool boleh melakukan tugas dengan baik di Paris pada 28 November depan walaupun tewas tiga aksi terakhir di tempat lawan sepanjang pertanding­an kelab elit Eropah.

“Ia satu kumpulan yang su- kar dan ia akan hanya ditentukan pada hari terakhir,” katanya. “Kami masih yakin mampu layak ke pusingan seterusnya dan kami perlu buktikan sekarang.

“Boleh dikatakan kami perlu berdepan pasukan terbaik dan kami wajib mempamerka­n prestasi lebih baik daripada yang dilakukan setakat ini.” - Reuters

>>Liverpool kecundang di tangan Red Star Belgrade dalam saingan Liga Juara-Juara

 ?? Andy Robertson ?? Kami wajib mempamerka­n prestasi lebih
baik
Andy Robertson Kami wajib mempamerka­n prestasi lebih baik
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia