Harian Metro

TAK CUKUP GARANG Mat Yo tuntut komitmen rakan pamer aksi lebih bertenaga

- Aziman Rosdi aziman@nstp.com.my

„ Yusoff optimis Harimau Malaya bangkit pamer karakter juara pada aksi seterusnya

Skuad Harimau Malaya masih belum mempamerka­n semangat pencabar kejuaraan meskipun berjaya meraih kemenangan tipis 1-0 ke atas Kemboja pada aksi pembukaan Piala AFF kelmarin.

Malah kemenangan itu menurut pengurus pasukan Datuk Wira Yusoff Mahadi tidak menjamin laluan mudah melepasi saingan Kumpulan A dan berharap anak buah Tan

Lumpur: Adakah skuad Harimau Malaya mengharapk­an tuah Mat Yo untuk mengulangi kejayaan Piala AFF 2010?

Tanggapan awal itu dibuat selepas penyerang paling senior berusia 32 tahun itu atau nama sebenarnya Norshahrul Idlan Talaha menyumbat gol kemenangan 1-0 ke atas Kemboja pada aksi pembukaan Kumpulan A Piala AFF di Stadium Olimpik Phnom Penh kelmarin.

Kali terakhir Malaysia menjulang kejuaraan Cheng Hoe segera bangkit dalam perlawanan seterusnya.

“Ia kemenangan yang sangat penting kerana kita tidak boleh kehilangan tiga mata pada perlawanan pertama dengan Kemboja. Tapi kita tahu tahap kemampuan Kemboja dan apa akan berlaku kalau bertemu dengan pasukan lebih kuat jika masih beraksi seperti semalam (kelmarin)?

“Kita tidak mempamerka­n karakter sebagai pasukan pencabar, jadi sesuatu harus dilakukan untuk memperbaik­i kelemahan yang ada. Saya akan berbincang dengan Cheng lapan tahun lalu di mana Norshahrul turut menjaringk­an satu gol pada perlawanan pertama ketika dibelasah pasukan tuan rumah Indonesia 5-1.

Bagaimanap­un, skuad negara masih berjaya meloloskan diri ke final untuk bertemu sekali lagi dengan musuh ketat itu sebelum merekod kemenangan agregat 4-2.

Bagi Norshahrul, dia berharap agar kejayaan memungut tiga mata dalam perlawanan pertama dapat meningkatk­an semangat pasukan sebelum berdepan Laos di Stadium Nasional Bukit Jalil, Isnin ini.

“Alhamdulil­ah kita dapat tiga mata malam ini (kelmarin) Hoe dan barisan kejurulati­h untuk memperkema­skan permainan skuad negara.

“Kita harapkan apabila bertemu Laos Isnin ini, kita dapat pamerkan permainan lebih bermutu,” katanya kepada Sukan NSTP, semalam.

Skuad Harimau Malaya jelas bergelut beraksi di padang rumput tiruan di Stadium Olimpik Phnom Penh dan hanya mengharapk­an gol tunggal perlawanan penyerang veteran Norshahrul Idlan Talaha pada minit ke-30 untuk membawa pulang tiga mata.

Pada edisi dua tahun lalu, dan untuk perlawanan seterusnya saya harap rakan-rakan dapat beri lebih komitmen,” katanya pada sidang media selepas perlawanan itu kelmarin.

Norshahrul tidak menunggu lama untuk membalas kepercayaa­n jurulatih Tan Cheng Hoe yang memberi peluang kepadanya tampil buat kali kelima sejak 2010 dengan menanduk masuk hantaran lintang Zaquan Adha Abd Radzak di minit ke-30 ketika menentang Kemboja.

Ia jaringan kelima peribadiny­a sepanjang kempen Piala AFF dan penting buat skuad negara yang banyak mensia-siakan peluang untuk merobek gawang pasukan tuan rumah termasuk percubaan Safawi Rasid dan Mohamadou Sumareh terkena Malaysia turut berjaya menewaskan Kemboja

3-2, namun tersingkir di peringkat kumpulan apabila tewas kepada Vietnam dan Myanmar dengan 1-0.

Kali ini Harimau Malaya akan bertemu sekali lagi dengan dua pencabar itu di peringkat awal pada 16 dan 24 November yang bakal menjadi penentu ke separuh akhir.

“Saya tahu pemain kita boleh beraksi lebih baik daripada apa yang mereka pamerkan ketika menentang Kemboja. Saya harap akan ada peningkata­n apabila skuad negara bermain di laman sendiri nanti,” kata Yusoff. tiang.

Norshahrul yang kariernya kembali menyinar selepas menyertai Pahang mengakui masih ada kelemahan perlu diperbaiki dalam pasukan Harimau Malaya.

“Untuk perlawanan seterusnya pemain akan terus berusaha bersungguh-sungguh untuk cari tiga mata lagi dengan Laos. Memang perlawanan malam ini (kelmarin) kita kelam kabut sedikit jadi saya harap rakan-rakan akan beri yang lebih baik selepas ini,” katanya.

Enam mata maksimum pada dua perlawanan awal seharusnya menjadi buruan skuad Harimau Malaya dalam misi melayakkan diri ke separuh akhir kerana selepas itu mereka bakal berdepan pasukan pilihan Vietnam dan Myanmar.

 ??  ?? PENYERANG negara Zaquan Adha Abdul Radzak dikepung dua pemain Kemboja pada aksi pertama kelmarin.
PENYERANG negara Zaquan Adha Abdul Radzak dikepung dua pemain Kemboja pada aksi pertama kelmarin.
 ??  ?? NORSHAHRUL (kiri) ledak jaringan kelima peribadiny­a sepanjang kempen Piala AFF.
NORSHAHRUL (kiri) ledak jaringan kelima peribadiny­a sepanjang kempen Piala AFF.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia