Harian Metro

HUJAN JEJAS AKSI J

- Reuters

uara Formula Satu dunia, Lewis Hamilton menduduki petak utama ke-100 buat Mercedes pada Grand Prix Brazil awal pagi tadi dengan pemandu Ferrari, Sebastian Vettel yang didenda dan disiasat kerana insiden timbangan, bermula di sampingnya.

Petak utama yang diraih pada sesi terjejas kerana hujan di Interlagos, meneruskan rekod Hamilton kepada 82 sepanjang kariernya dan ke-10 buatnya musim ini yang sudah menyaksika­n pemandu Britain itu merangkul kejuaraan dunia kali kelima.

Mercedes akan memastikan kejuaraan pengeluar pada perlumbaan awal pagi esok kecuali Ferrari mengatasi mereka lebih daripada 13 mata.

Rakan sepasukan Hamilton, Valtteri Bottas, yang meraih petak utama di Brazil tahun lalu, berada di petak ketiga dengan pemandu Ferrari, Kimi Raikkonen di petak keempat bagi memastikan barisan kedua dikuasai pelumba Finland.

“Ia sesi kelayakan yang sukar,” kata Hamilton yang tidak pernah sebelum ini meraih petak utama selepas memenangi kejuaraan dengan perlumbaan masih berbaki.

“Cuaca tidak menentu dan kami tidak tahu apa yang boleh diramalkan. Jelas Ferrari amat pantas hujung minggu ini.

“Saya tidak tahu sama ada saya menang petak utama atau sebaliknya. Secara jujur, pusingan terakhir tidaklah hebat mana. Di beberapa tempat saya gagal mengawal kenderaan dengan baik,” ujar pemandu Britain itu.

Dia satu-satunya pemandu yang meningkat pada pusingan terakhirny­a, selepas terdahulu meraih petak utama secara tidak rasmi dengan masa satu minit 07.281 saat - rekod litar dan lebih satu saat pantas berbanding petak utama tahun lalu.

Hamilton dan Vettel menjadi bahan perbualan pada sesi kelayakan itu selepas Hamilton bernasib baik tidak disiasat steward apabila hampir berlaga dengan jentera Williams dipandu Sergey Sirotkin dari Russia pada fasa kedua.

Raikkonen turut terpaksa mengelakny­a dalam satu lagi insiden.

Siasatan steward ke atas Vettel wajar selepas dia dipanggil masuk untuk timbangan pada masa genting fasa kedua. Dengan satu kon menghalang­nya ke tempat timbangan, dia memandu masuk dan dengan marah menggesa pegawai supaya cepat sebelum keluar semula dalam apa yang dilihat sebagai perlanggar­an peraturan.

„ Hamilton duduki petak utama ke-100 Mercedes di GP Brazil

 ??  ?? HAMILTON ketika sesi latihan kedua F1 Grand Prix Brazil di Interlagos.
HAMILTON ketika sesi latihan kedua F1 Grand Prix Brazil di Interlagos.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia