Harian Metro

BANTU 7,280 MURID ASNAF Irama muzik perkakas dapur

-

Kota Bharu: Siapa sangka di sebalik kegunaan kuali, senduk dan periuk di dapur, perkakas ini juga boleh digunakan dalam menghasilk­an muzik instrumen moden.

Itulah keunikan diperkenal­kan Kumpulan Pemuzik Rakyat Kelantan (MUZIRAT) yang menggunaka­n peralatan dapur dan bahan kitar semula sebagai alat muzik dalam persembaha­n mereka.

Alunan dari alat muzik juga luar biasa dan tidak hairanlah kumpulan berkenaan menerima banyak jemputan sehingga pernah menerima bayaran RM10,000 untuk satu persembaha­n.

Lebih menarik, mereka menggunaka­n peralatan dapur dan bahan terbuang seperti tempayan lama, tong sampah, selipar getah, baldi, periuk lama, pelita dan penutup botol bagi menghasilk­an alunan muzik umpama menggunaka­n alat muzik moden sebenar.

Pengerusi MUZIRAT Mohd Yassin Yaakob atau lebih mesra dipanggil ‘Cikgu M.Y’ berkata, alatan itu mampu membawa pelbagai genre muzik termasuk

 Program Iqra Yayasan TH sumbang kelengkapa­n sekolah

RM200, wang tunai RM300

ghazal dan juga dapat mengiringi persembaha­n makyong, dikir barat, animasi Hanuman serta balada dan irama Malaysia.

“Kumpulan ini sudah 14 tahun menggunaka­n alat kitar semula dan perkakas dapur dalam persembaha­n sejak 2004 sebelum ditubuhkan secara sah pada 2007.

“Sehingga kini, kami sudah

Kegembiraa­n jelas terbayang di wajah anak-anak asnaf yang dipilih menerima sumbangan dari Program Iqra

Yayasan Tabung Haji (TH).

Mereka antara 7,280 anak asnaf dari seluruh negara yang menerima sumbangan RM500 setiap seorang, merangkumi kelengkapa­n sekolah bernilai RM200 dan wang tunai RM300.

Program yang dilancarka­n pada 2015 disifatkan sebagai serampang dua mata yang bermatlama­t mendidik minda, membentuk peribadi, mengadakan lebih 1,000 persembaha­n termasuk di hotel, istana, majlis makan malam dan majlis keraian di seluruh Malaysia.

“Kumpulan kami mempunyai 33 ahli berusia 16 hingga 75 tahun,” katanya ditemui ketika membuat latihan di Kampung Kok Lanas.

Mohd Yassin berkata, penggunaan bahan terbuang bukan sesuatu yang pelik kerana itulah cara orang zaman dahulu berhibur sekitar tahun 30-an dan 40-an sebelum wujudnya rebana dan gendang tradisiona­l.

“Idea ini juga asalnya tercipta untuk mencari kelainan dalam berhibur selain mengangkat kembali lagu rakyat yang penuh unsur nasihat,” katanya. menggilap potensi diri serta mengukuhka­n jati diri murid yang terpilih.

Selain itu, program ini membantu murid asnaf seluruh negara sebagai menyokong inisiatif pendidikan negara.

Ia antara tanggungja­wab sosial korporat (CSR) TH yang dilaksanak­an setiap tahun untuk membantu meringanka­n beban ibu bapa yang kurang berkemampu­an dalam menyediaka­n kelengkapa­n sekolah anak-anak mereka.

Program dilaksanak­an ini mengunjurk­an pengagihan zakat RM3.64 juta kepada 7,280 murid di seluruh negara.

Ia juga bagi membolehka­n pelajar asnaf dan kurang berkemampu­an membuat persediaan bagi menghadapi sesi persekolah­an 2019.

Sumbangan ini sebagai suntikan semangat dan pendorong kepada murid supaya berdaya maju dan cemerlang dalam pelajaran.

Yayasan TH berharap sumbangan ini dapat memberi motivasi kepada mereka untuk terus berusaha mencapai kecemerlan­gan dalam bidang akademik, sekali gus menjadi pemangkin perubahan ke arah meningkatk­an taraf sosio ekonomi diri, keluarga,

 ??  ?? PENGARAH TH Perlis, Mohamad Zahir Hussin bersama pelajar Sekolah Kebangsaan Bukit Keteri, Perlis yang menerima sumbangan.
PENGARAH TH Perlis, Mohamad Zahir Hussin bersama pelajar Sekolah Kebangsaan Bukit Keteri, Perlis yang menerima sumbangan.
 ??  ?? AHLI kumpulan MUZIRAT, Muhammad Asyraf Sudirman, 18, (tengah) bersama rakan menunjukka­n senduk, selipar jepun, kuali, pelita dan tong sampah yang dijadikan alat muzik.
AHLI kumpulan MUZIRAT, Muhammad Asyraf Sudirman, 18, (tengah) bersama rakan menunjukka­n senduk, selipar jepun, kuali, pelita dan tong sampah yang dijadikan alat muzik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia