Harian Metro

‘Syafiqa dah berjaya ayah’ STANDARD KHAS BATIK

- Fairul Asmaini Mohd Pilus am@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: “Kejayaan ini saya dedikasika­n kepada arwah ayah yang banyak menyokong saya untuk menceburi bidang perubatan,” kata Syafiqa Hayra Mohd Yusof, 26, anak kepada pelakon dan pelawak, Allahyarha­m Mohd Yusof Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Mr Os.

Syafiqa Hayra berkata, dia bersedih kerana arwah ayah tidak sempat melihat pencapaian dan kejayaanny­a dan menganggap ia menjadi pemangkin semangat untuk terus maju dalam bidang terbabit.

“Ijazah ini hadiah untuk arwah ayah. Alhamdulli­lah

Pengusaha tekstil batik di negara ini disarankan supaya memiliki sijil standard bagi meningkatk­an lagi keyakinan pembeli.

Timbalan Menteri Pelanconga­n, Seni dan Budaya, Muhammad Bakhtiar Wan Chik berkata, bagi memastikan produk kraf, khususnya batik memenuhi piawaian kualiti yang terbaik, Kraftangan Malaysia dengan kerjasama Jabatan Standard Malaysia membangunk­an satu standard khas untuk produk berkenaan termasuk songket dan tenun Pahang.

“Begitupun, setakat ini, dianggarka­n 200 pengusaha batik di seluruh negara yang memiliki sijil standard berkenaaan.

“Kementeria­n kini giat melaksanak­an pelbagai program untuk menarik lebih ramai ijazah ini besar maknanya kepada saya dan terima kasih kepada arwah dan keluarga yang sering memberi semangat untuk saya meneruskan cita-cita.

“Arwah selalu berpesan kepada saya agar menjadi seorang doktor yang berbakti kepada masyarakat dan lakukan perkhidmat­an itu kerana Allah,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Syafiqa Hayra yang menerima Ijazah Sarjana Muda Perubatan dari Universiti Mansoura, Mesir dengan keputusan cemerlang pada Januari lalu berkata, penganuger­ahan itu juga ‘bayaran’ kepada pengorbana­n kedua-dua pengusaha tekstil batik memiliki sijil standard bagi meningkatk­an lagi keyakinan pembeli mengenai kualiti produk batik yang ditawarkan,” katanya selepas merasmikan Festival Batik (Batik Fest) di Pusat Pelanconga­n Malaysia (MaTiC), di ibu negara, orang tuanya.

“Banyak cabaran dan rintangan yang saya lalui sepanjang belajar di Mesir, tetapi orang tua saya tidak pernah berputus asa memberi galakan.

“Saya sudah tetapkan pada diri, setiap pahala yang diperolehi akan saya sampaikan kepada ibu (Rahayu Muhamed Nadzir) dan arwah ayah,” katanya yang masih menunggu tempat untuk melaksanak­an latihan perubatan

Menceritak­an kembali kisah ketika ayahnya masih hidup, anak sulung daripada dua beradik itu berkata, dia sentiasa memberi nasihat semalam.

Turut hadir, Pengarah MaTiC, Rudy Irwan Shukaime.

Menurut Muhammad Bakhtiar, kementeria­n turut membuat cadangan kepada kerajaan supaya meletakkan Batik Malaysia sebagai kod pakaian bagi majlis rasmi. kepada ayahnya menjaga kesihatan terutama ketika menerima rawatan radioterap­i.

“Saya banyak memberitah­u ayah untuk menjaga makan. Nasib baik saya sempat menjaganya ketika dia bertarung dengan penyakit yang dialami.

“Namun, saya bersedih kerana tidak sempat menemuinya sebelum dia meninggal dunia. Saya mahu balik sebelum dia dikebumika­n, tetapi tidak sempat kerana tiada penerbanga­n ketika itu,” katanya sambil memberitah­u sentiasa menziarahi kubur ayah setiap kali pulang bercuti.

Kerajaan giat tarik lebih ramai pengusaha tekstil miliki sijil

Beliau berkata, ini kerana ramai yang masih tidak dapat membezakan antara batik Malaysia dengan batik dari negara jiran terutama Indonesia.

“Kami mahu terus mempromosi­kan batik tempatan termasuk songket serta tenun Pahang dan jika pemimpin negara memakainya pada majlis rasmi yang dihadiri, ia secara tidak langsung turut mempromosi­kan tekstil itu.

“Pemakaian batik untuk sektor kerajaan pada setiap Khamis masih diteruskan dan pihak swasta turut digalakkan memakai batik,” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai penganjura­n festival berkenaan, Muhammad Bakhtiar berkata, acara yang dianjurkan Eighteen and Eighteen Resources dan MaTiC itu bertujuan memberi pendedahan, kesedaran serta mempromosi­kan lagi seni batik Malaysia kepada golongan muda.

Katanya, ia kesinambun­gan Batik Fest yang diadakan di Pulau Pinang dan Langkawi sebelum ini.

“Kerajaan perlukan lebih banyak kerjasama seperti ini dalam usaha untuk mempromosi­kan lagi batik Malaysia kepada generasi muda dan pelancong asing,” katanya.

 ??  ?? BATIK Fest dianjurkan di Laman Utama Matic, Kuala Lumpur.
BATIK Fest dianjurkan di Laman Utama Matic, Kuala Lumpur.
 ??  ?? SYAFIQA Hayra bersama Ijazah Sarjana Muda Perubatan yang baru diterimany­a.
SYAFIQA Hayra bersama Ijazah Sarjana Muda Perubatan yang baru diterimany­a.
 ??  ?? MODEL menggayaka­n pakaian batik pada perasmian Batik Fest di Laman Utama MaTiC, Kuala Lumpur.
MODEL menggayaka­n pakaian batik pada perasmian Batik Fest di Laman Utama MaTiC, Kuala Lumpur.
 ??  ?? PENGASAS Karina Couple Batik, Dhamirah Amar menunjukka­n koleksi batiknya di Batik Fest.
PENGASAS Karina Couple Batik, Dhamirah Amar menunjukka­n koleksi batiknya di Batik Fest.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia