Harian Metro

Kaku mulut berdarah Pupuk komuniti sayang meow jalanan

- Mohd Azam Shah Yaacob am@hmetro.com.my

 10 kucing ditemui mati dipercayai diracun

Air mata pencinta kucing berguguran apabila 10 haiwan itu termasuk yang dipelihara jirannya ditemui mati dipercayai akibat diracun individu tidak berperikem­anusiaan.

Kejadian berlaku Ahad lalu di kawasan Taman Perumahan Saujana Puchong, di sini, apabila suri rumah hanya mahu dikenali sebagai Wan, 49, menerima panggilan daripada jiran memaklumka­n dua kucing yang ditinggalk­an di rumahnya ditemui dalam keadaan darah mengalir daripada mulut sebelum mati beberapa jam kemudian.

Katanya, sebelum kejadian Kuala Lumpur: Rasa sayang dan prihatin terhadap kucing jalanan mendorong sekumpulan anak muda diketuai Faidi Hashim, 32, memperjuan­gkan nasib haiwan berkenaan menerusi komuniti Kucing Jalanan MY.

Faidi berkata, komuniti itu ditubuhkan pada penghujung 2017 bertujuan menghimpun­kan pencinta kucing selain mengajak mereka menyertai aktiviti bersama seperti pemberian makanan kepada haiwan berkenaan.

Bagi memupuk kesedaran dan menarik pembabitan anak muda, Faidi mewujudkan dia meninggalk­an empat kucing yang dipelihara sejak empat tahun lalu dalam keadaan baik untuk bercuti di Johor pada 2 Februari lalu.

“Sebelum bercuti, saya minta kenalan anak melihat dan memberi makan empat kucing berkenaan yang dibiarkan lepas bebas.

“Namun, sehari selepas itu saya terima panggilan daripada kenalan anak memaklumka­n dua kucing kami ditemui dalam keadaan darah mengalir keluar daripada mulut dan mati selepas beberapa jam kemudian,” laman sosial bermula dengan Twitter seterusnya Instagram (IG) terutama dalam menyampaik­an informasi berkaitan kucing dan hebahan aktiviti diadakan.

“Sejak kecil saya suka kucing, malah menjadikan­nya haiwan peliharaan di rumah.

“Saya wujudkan komuniti ini di laman sosial dan ia menarik minat pencinta kucing. Sebahagian mereka kini aktif sebagai sukarelawa­n dalam aktiviti dianjurkan.

“Beberapa siri aktiviti pemberian makanan kepada kucing jalanan dianjurkan di katanya, di sini, semalam.

Wan berkata, dia dan keluarga pulang ke rumah Selasa lalu dan gagal menemui dua lagi kucing miliknya serta jiran.

Katanya, biasanya kucing peliharaan­nya tidak pergi jauh dan berada sekitar rumah saja sebelum memutuskan mencari haiwan sekitar ibu kota dan terbaru pada bulan lalu di Sungai Besi, Kampung Baru dan Datuk Keramat ,” katanya.

Menurut Faidi, kebiasaann­ya, aktiviti dianjurkan di kawasan populasi tinggi kucing jalanan dan berhampira­n stesen Transit Aliran Ringan (LRT) bagi menarik orang ramai turut serta.

Katanya, dana untuk membeli makanan diperoleh hasil sumbangan ahli komuniti dan dia turut berterima kasih kepada individu dan penaja yang menyumbang.

“Aktiviti dianjurkan turut menarik minat sukarelawa­n namun taklimat diberikan kepada mereka sebelum program bermula.

“Penekanan diberi terhadap kebersihan dan kami hanya fokus kepada pemberian makanan kerana dalam kalangan kami tiada yang pakar merawat kucing sakit.

“Saya sangat mengalu-alukan penyertaan individu yang ada kepakaran menyertai komuniti ini supaya bantuan dapat diperluask­an,” katanya .

Sementara itu, Shafiq Danial, 23, yang juga ahli komuniti Kucing Jalanan MY berharap lebih ramai pencinta kucing terutama anak muda turut serta dalam aktiviti pada masa akan datang.

“Saya percaya ramai pencinta kucing tetapi tidak tahu cara membantu selain menyumbang idea.

“Jadi kami gunakan laman sosial sebagai platform supaya lebih ramai sedar wujudnya komuniti sebegini.

“Lagipun, pendekatan itu lebih sesuai pada masa kini dalam memastikan nasib kucing terbela. Kami sedia menerima penyertaan pencinta kucing daripada pelbagai latar belakang dan peringkat umur,” katanya.

 ?? Wan ?? Luluh hati saya apabila menemui lapan kucing termasuk dua yang saya pelihara dalam keadaan kaku serta bergelimpa­ngan dengan kesan darah mengalir dari mulut berkemungk­inan diracun.” KUCING peliharaan penduduk Taman Perumahan Saujana Puchong mati akibat diracun pihak tidak bertanggun­gjawab, Ahad lalu.
Wan Luluh hati saya apabila menemui lapan kucing termasuk dua yang saya pelihara dalam keadaan kaku serta bergelimpa­ngan dengan kesan darah mengalir dari mulut berkemungk­inan diracun.” KUCING peliharaan penduduk Taman Perumahan Saujana Puchong mati akibat diracun pihak tidak bertanggun­gjawab, Ahad lalu.
 ??  ?? AKTIVITI pemberian makanan diadakan turut disertai orang ramai.
AKTIVITI pemberian makanan diadakan turut disertai orang ramai.
 ??  ?? AHLI komuniti Kucing Jalanan MY.
AHLI komuniti Kucing Jalanan MY.
 ??  ?? FAIDI
FAIDI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia