Harian Metro

Kekal cergas

-

Usaha turunkan berat badan bukan hanya di gimnasium atau berjoging

Latihan ini menyasarka­n bahagian kaki dan juga punggung. Ia pergerakan asas yang patut dilatih setiap individu supaya tubuh lebih kuat, sihat dan cergas. Dari sudut keseimbang­an, kedudukan kaki secara depan-belakang (berbanding kedudukan kaki dalam keadaan squat) lebih mencabar integriti pinggul, otot teras dan bahu untuk bekerjasam­a di bawah tekanan. Menurut pakar kecergasan, lunges adalah senaman pantas untuk membakar lemak! ada usaha dan disiplin. Cubalah lakukan secara perlahan-lahan. Latihan ini membantu bahagian belakang tubuh dan memberi kesan ramping. Namun, jika tiada tempat bergayut, usah cuba di palang sembaranga­n.

Ini juga latihan untuk bahagian belakang tubuh. Anda boleh menggunaka­n botol berisi air atau lainlain objek sebagai beban sekiranya tidak mempunyai peralatan senaman di rumah.

Pastikan peralatan mempunyai berat sekata untuk mengelakka­n kecederaan otot atau rasa tidak selesa. Buat gerakan mendayung pada kiraan sama kiri dan kanan. Cuba tambah beban dari semasa ke semasa. sebaiknya dilakukan setiap hari. Jika dilakukan secara konsisten, ia dapat memberikan hasil yang diinginkan. Botol air hanya sebagai contoh saja dan anda tidak semestinya menggunaka­n bebanan sama, sebaliknya boleh menukar kepada bebanan yang dirasakan sesuai dengan daya tahan anda.

Senaman untuk perut. Abaikan latihan bangkit tubi dulu. Ia membuatkan perut anda kelihatan besar jika dibuat dengan ulangan rendah. Otot terbina tetapi pembakaran lemak mungkin kurang.

Jika sudah nampak bayang perut yang kempis atau berotot, bolehlah mulakan latihan crunches. Rujuk video tutorial di laman YouTube jika berdepan kesukaran. Golongan ibu digalakkan untuk melakukan latihan ini bersama bayi!

 ??  ?? IBU digalak lakukan latihan plank bersama bayi.
IBU digalak lakukan latihan plank bersama bayi.
 ??  ?? LUNGES adalah senaman pantas untuk membakar lemak.
LUNGES adalah senaman pantas untuk membakar lemak.
 ??  ?? SQUAT menyasarka­n bahagian punggung dan kaki.
SQUAT menyasarka­n bahagian punggung dan kaki.
 ??  ?? TEKAN tubi menyasarka­n bahagian
dada, bahu dan trisep.
TEKAN tubi menyasarka­n bahagian dada, bahu dan trisep.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia