Harian Metro

10 pemenang Oscars kulit hitam

-

Dia bol berbangga apabila berjaya menggengga­m trofi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada 2006 menerusi filem Dreamgirls.

Ketika itu, dia baru saja berusia 25 tahun sekali gus menjadikan­nya pelakon kulit hitam termumenja­di da menerima anugerah di pentas gemilang dan berprestij itu. Pastinya ia adalah kenangan berharga buat pelakon berkenaan.

Pemilik nama sebenar Jennifer Kate Hudson adalah peserta pertanding­an American

Idol pada 2004. Antara filem yang dilakonkan­nya adalah Sex and the City, Chi-Raq dan Monster.

Anak kepada ahli politik Kenya, Lupita Nyong’o semakin menjadi sebutan selepas muncul dalam filem Black Panther. Dia pelakon kulit hitam dari Kenya pertama yang menerima pencalonan pada anugerah berkenaan.

Menerusi lakonannya dalam filem 12 Years a Slave, wanita itu dinobatkan sebagai Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada 2013.

Lupita memulakan kembara seni sebagai kru produksi filem pada 2005. Pengalaman itu membuatkan wanita berusia 35 tahun ini berminat untuk mencuba nasib sebagai pelakon.

Filem 12 Years a Slave membuka laluannya untuk terus terbang tinggi sebagai pelakon. Malah, semakin ramai pengarah yang percaya dengan bakatnya.

Wanita jelita ini sekali lagi mencatat sejarah bagi pelakon kulit hitam apabila menjadi wanita pertama Afrika-Amerika yang memenangi Pelakon Wanita Terbaik pada 2001 menerusi filem romantik berjudul Monster’s Ball. Pada 2001, Oscars mencatat pencapaian baru apabila

Pelakon

 ??  ?? SIDNEY POITIER DENZEL W ASHINGTON
JENNIFER HUDSON
LUPITA NYONG’O
SIDNEY POITIER DENZEL W ASHINGTON JENNIFER HUDSON LUPITA NYONG’O

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia