Harian Metro

Chong Wei fokus layak ke Olimpik 2020 SIAPA NAK TAJA...?

- Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

“Semua atlet pastinya mahu beraksi di Olimpik kerana ia hanya berlangsun­g sekali dalam tempoh empat tahun,” katanya ketika ditemui di Akademi Badminton Malaysia (ABM), semalam.

Chong Wei bagaimanap­un sekali lagi mengaku cabaran untuk ke Olimpik bukan mudah kerana perlu bersaing dengan pemain negara seperti Lee Zii Jia serta Liew Daren.

“Saya harap terus berada dalam keadaan baik dan kemudian melakukan persiapan untuk kempen kelayakan Olimpik,” katanya.

Pemenang tiga pingat perak Olimpik itu mengulas pandangan Setiausaha Agung Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Datuk Ng Chin Chai yang berkata beliau mungkin bukan sandaran utama untuk meraih emas di Tokyo.

Jelas Chin Chai, ketika ini BAM tidak mahu memberi tekanan kepada Chong Wei selepas pemain itu menghidap kanser hidung tahap awal tahun lalu dan dijangka membuat penampilan pertama di Terbuka Malaysia, April depan.

Hanya maksimum dua pemain perseorang­an layak beraksi di Olimpik dengan syarat mereka perlu berada dalam kelompok 16 pemain terbaik selepas berakhirny­a kempen kelayakan yang bermula Mei depan.

Belum ada syarikat gergasi yang mengemukak­an hasrat untuk menjadi penaja utama sekali gus menyokong penganjura­n semula Formula Satu (F1) di Malaysia selepas dua tahun perlumbaan berprestij itu tidak dilangsung­kan di Litar Antarabang­sa Sepang (SIC).

Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Razlan Razali

yang mengesahka­n perkara itu berkata, ia mungkin disebabkan faktor kos penganjura­n yang mahal.

“Mereka mungkin tahu ia mahal dan tak banyak syarikat yang mampu dan bersedia untuk pergi ke peringkat global seperti PETRONAS.

“Sejak F1 kali pertama dianjurkan pada 1999, memang hanya PETRONAS

(gambar)

saja yang menjadi penaja utama,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Jelas Razlan, usaha untuk kembali membawa F1 ke Malaysia bukan saja bergantung kepada usaha mendapatka­n penaja utama.

Sebaliknya jelas beliau, perkara paling penting adalah pihak kerajaan sendiri perlu berminat dan bersetuju untuk membawa F1 kembali ke Sepang.

“Jika kerajaan bersetuju, barulah kita melakukan kajian dan rundingan bersama pengurusan F1 seperti yang saya katakan sebelum ini.

“Untuk penaja utama, jika sudah ada, kita boleh aturkan pertemuan dengan pengurusan F1,” katanya.

Razlan menerusi laporan Arena Metro semalam berkata, pelbagai langkah perlu dilakukan sekiranya Malaysia berhasrat untuk mendapatka­n sememangny­a menjadi keutamaan saya ketika ini berbanding badminton.

“Sebaik sihat sepenuhnya, saya akan kembali ke gelanggang dan cuba bersaing semula,” katanya. semula hak penganjura­n F1 termasuk komitmen membayar yuran tahunan sebanyak AS$50 juta (RM203 juta) setahun kepada pemilik F1, Liberty Media.

Harapan untuk F1 dianjurkan semula di Malaysia dinyatakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika berucap selepas menerima Anugerah Pencapaian Seumur Hidup pada Majlis Anugerah PETRONAS SIC Persatuan Permotoran Malaysia (MAM), Selasa lalu.

 Kos terlalu mahal punca tiada syarikat

gergasi mahu tampil biaya F1

Setiausaha Agung Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Datuk Ng Chin Chai pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankua­sa Kejurulati­han dan Latihan (C&T) kelmarin berkata, Ee Wei tetap diberi ruang untuk menyertai semula BAM pada masa akan datang.

Pemain berusia 19 tahun itu menikmati karier yang cemerlang bersama rakan gandingann­ya, Pearly Tan apabila memenangi pingat perak di Kejohanan Remaja Dunia 2018 di Kanada.

Ee Wei juga meraih pingat gangsa di Kejohanan Remaja Dunia 2016 di Bilbao, Sepanyol dalam acara beregu campuran bersama gandingan ketika itu, Chen Tang Jie.

 ??  ?? EE Wei (kanan) ketika berganding­an dengan Pearly. Gambar kecil, Ee Wei dan Pearly muncul naib juara Kejohanan Remaja Dunia 2018 di Kanada.
EE Wei (kanan) ketika berganding­an dengan Pearly. Gambar kecil, Ee Wei dan Pearly muncul naib juara Kejohanan Remaja Dunia 2018 di Kanada.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia