Harian Metro

Empat atlet terima pingat

- Meor Riduwan Meor Ahmad mriduwan@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Atlet terjun, Nur Dhabitah Sabri mendapat suntikan semangat untuk menempah tiket ke Olimpik Tokyo selepas dianugerah­kan Ahli Mahkota Wilayah (AMW) di Istana Negara, semalam.

Atlet berusia 20 tahun kelahiran Kuala Lumpur berkenaan adalah salah seorang daripada 200 individu yang dikurniaka­n Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Wilayah Persekutua­n (DKBPWP) sempena sambutan Hari Wilayah Persekutua­n 2019.

Yang di-Pertuan Agong

Kementeria­n Belia dan Sukan (KBS) akan mewujudkan satu insentif istimewa untuk ratu skuasy negara, Datuk Nicol David sebagai penghargaa­n atas jasanya mengharumk­an nama negara menerusi sukan itu sejak lebih 20 tahun lalu.

Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, insentif istimewa itu khusus bagi memastikan segala perancanga­n Nicol, 35, sempena persaraann­ya dapat dijayakan.

“Saya nak berikan satu pengiktira­fan khusus kepada Datuk Nicol sebab beliau ikon negara dan menang lapan kali kejohanan skuasy dunia.

“Beliau dah lama berjuang memastikan squasy dimasukkan dalam Sukan Olimpik. Jika dapat sudah pasti beliau menang pingat emas dan menerima insentif RM1 juta.

“Tapi, kerana masalah politik di peringkat antarabang­sa, skuasy tidak dapat pengiktira­fan dan tidak disenaraik­an dalam Sukan Olimpik. Saya dah arahkan ketua pengarah MSN (Majlis Sukan Negara) untuk mewujudkan satu insentif istimewa, jika tidak boleh dalam bentuk kewangan, sekurang-kurangya geran, khusus untuk bagi memastikan pelan beliau dijayakan,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas persaraan Nicol ketika ditemui media selepas Majlis Penyerahan Sijil Penghargaa­n Kepada Ahli Parlimen Belia Malaysia 2017-2018 dan Sesi Townhall Parlimen Belia Malaysia semalam. Syed Saddiq bagaimanap­un enggan mengulas lanjut mengenai perancanga­n Nicol dan menyerahka­n kepada atlet terbabit untuk mengumumka­nnya.

“Apa pelan itu beliau akan umumkan sebab ini pengiktira­fan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menyempurn­akan majlis itu.

Menurut Nur Dhabitah, ia adalah sesuatu yang membanggak­an dirinya apabila menerima pengiktira­fan tinggi seperti itu.

“Sebelum ini saya tidak pernah mendapat pingat, jadi ia mengujakan dan menyuntik semangat untuk terus berusaha. Saya melihatnya sebagai khas jasanya kepada negara,” katanya.

Ditanya sama ada perancanga­n Nicol itu termasuk mewujudkan Yayasan Nicol David dan bekerjasam­a dengan KBS, beliau mengiyakan­nya.

“Ya, anda sebutkan sebahagian (perancanga­n Nicol). Sama ada pasti atau tidak biar beliau umumkan,” katanya. Terdahulu, Syed Saddiq berkata, juara dunia lapan kali itu menghubung­inya beberapa minggu lalu memaklumka­n hasratnya untuk bersara daripada sukan skuasy.

“Pertama sekali, saya ucapkan ribuan terima kasih kepada wirawati negara Datuk Nicol. Saya pun mengikuti beliau sejak kecil sebagai figura ikonik di Malaysia.

“Ada beberapa perbincang­an sampingan yang saya rasa lebih baik kita izinkan beliau sendiri akan umumkan. Ada beberapa perkara besar dan hebat kerana satu pengiktira­fan yang tinggi.

“Saya sekarang mahu berusaha untuk layak ke Olimpik buat kali kedua berturut-turut. Seperti semua atlet, saya turut mengimpika­n pingat Olimpik, namun ia bergantung kepada usaha dah tuah pada hari pertanding­an,” jelasnya.

Gandingan Nur Dhabitah bersama Cheong Jun Hoong mendapat tempat kelima pada Sukan Olimpik 2016 di sumbangan beliau tidak terhingga daripada KBS.

“Saya dah arahkan MSN untuk terus dengan apa yang dicadangka­n, ada benda besar akan diumumkan oleh Nicol. KBS akan bantu pelan itu dan biarkan beliau umumkan sendiri,” katanya.

Sementara itu, ditanya apakah pengiktira­fan istimewa itu setimpal dengan bakti Nicol dan boleh menimbulka­n pertikaian kalangan atlet lain, Syed Saddiq berkata, kementeria­n sedaya upaya cuba menghagai setiap Rio dalam acara 3 meter papan anjal serirama.

Malah, Olahragawa­ti Wilayah Persekutua­n 2017 itu meraih satu pingat perak dan dua gangsa Sukan Asia, selain dua gangsa Sukan Komanwel tahun lalu.

Selain Nur Dhabitah, tiga lagi atlet iaitu Jabriella Teo Samuel (angkat berat), Muhammad Erry Hidayat Muhammad Hidayat (angkat berat) dan Nur Ain Nabilah Tarmizi (boling padang) dianugerah­kan Pangkuan Mahkota Wilayah (PMW).

>>Dhabitah dikurniaka­n anugerah Ahli Mahkota Wilayah (AMW)  KBS sedia insentif istimewa bantu misi atlet martabat skuasy di persada dunia

atlet mengikut tahap pencapaian mereka.

Media semalam melaporkan Nicol yang kini di ranking ke-21 dunia mengesahka­n akan bersara selepas tamat saingan Jelajah PSA Jun depan.

Dua dekad mengabdika­n diri dalam sukan skuasy, Nicol mengecapi pelbagai kejayaan di dalam sukan berkenaan termasuk memegang rekod pemain paling lama menghuni ranking nombor satu dunia, iaitu selama sembilan tahun, sebelum dirampas jaguh Mesir, Reneem El Weleily, pada 2015.

Beliau juga mengecapi semua kejuaraan, termasuk lapan kali bergelar juara dunia, selain lima pingat emas Sukan Asia, dua emas Sukan Komanwel dan 81 gelaran kejuaraan Jelajah PSA.

Satu-satunya kekesalann­ya ialah skuasy belum diterima menjadi acara rasmi dalam Sukan Olimpik sepanjang kerjayanya selaku pemain.

 ??  ?? NICOL antara alet yang banyak kali mengharumk­an nama negara di pentas antarabang­sa.
NICOL antara alet yang banyak kali mengharumk­an nama negara di pentas antarabang­sa.
 ??  ?? SULTAN Abdullah berkenan mengurniak­an pingat AMW kepada Nur Dhabitah.
SULTAN Abdullah berkenan mengurniak­an pingat AMW kepada Nur Dhabitah.
 ??  ?? SYED Saddiq
SYED Saddiq

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia