Harian Metro

Berjuang lawan kanser

-

“Saya hanya ingat mati ketika didiagnos dengan kanser payudara tahap empat. Memang hati meronta dan tidak percaya ini boleh berlaku kepada saya.

“Apatah lagi memikirkan kanser ini dikaitkan dengan wanita, saya fikir mustahil seorang lelaki boleh diserang penyakit ini. Bingung, keliru dan pada masa sama hati ini menidakkan suratan takdir yang tertulis buat saya.”

Itu apa yang dirasakan Mohd Zullaimy Muhammad sembilan tahun lalu, apabila kanser yang menjadi pembunuh nombor satu wanita turut menyerang bapa kepada tujuh cahaya mata itu.

Tidak pernah sekali pun dia menyangkak­an ketulan yang dirasai di bahagian payudarany­a adalah petanda awal menghidap kanser. Seperti reaksi mana-mana lelaki pun, pastinya dia sama sekali tidak pernah terfikir penyakit itu juga boleh menyerang lelaki.

“Sebelum ini saya cuma tahu penyakit ini boleh berlaku kepada wanita saja, tidak pernah terfikir pun ketulan pada bahagian puting payudara ini adalah kanser. Saya ingat ia bisul dan langsung tidak rasa sakit.

“Dua tahun saya biar dan abaikan hinggalah peringkat ia membesar dari saiz duit syiling lima sen kepada sebesar 50 sen dalam tempoh seminggu.

“Kesakitan yang sangat perit pada bahagian payudara mula saya rasai. Rasa ngilu dan sakit apabila disentuh malah hingga satu tahap bergesel dengan baju pun sakitnya Allah saja yang tahu,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia