Harian Metro

Sesuaikan dengan bentuk wajah

- DARI MUKA 56

Solekan pentas perlu dielakkan supaya tema karpet merah tidak tercemar dengan gaya berlebihan. Begitu juga dengan solekan berunsurka­n rock metal, malar segar mahupun sentuhan mekap umpama raja sehari. Semua ini perlu ditolak ke tepi.

Kata jurusolek, Normaziana Omar (pemilik Instagram @sygku_anna), solekan karpet merah perlu lebih glamor, elegan dan mewah, namun tidak berlebihan sehingga merosakkan identiti serta gaya yang dibawa.

“Hal paling utama yang perlu dipastikan adalah kesesuaian busana yang hendak dipakai dengan solekan. Kemudian, solekan pula harus dipilih bersesuaia­n dengan bentuk wajah.

“Kalau merias pengantin, kita biasanya akan menggunaka­n rutin asas yang lebih terperinci, perlu sapuan pembayang untuk menyerlahk­an bentuk muka sempurna, pilihan gincu bersesuaia­n, semua ini sama.

“Apa yang berbeza adalah konsep. Penggunaan warna kenalah berbeza mengikut tema majlis. Pembayang pipi perlu dilebihkan sedikit, mata harus disempurna­kan dengan pemilihan bulu mata bersesuaia­n dan sebagainya.

“Asas solekan, gunakan semburan pelembap, diikuti primer dan krim untuk kesan mekap kemas sempurna. Bentukkan kening terlebih dulu, diikuti sapuan bedak asas rona sepadan. Kemudian kunci solekan wajah dengan bedak kompak dan semburan wajah,” katanya. Ikuti langkah

solekan seterusnya dengan memberi perincian kepada mata, bentuk wajah dan pilihan warna gincu bersesuaia­n.-Intan Mas Ayu Shahimi

 ??  ?? BIBIR menyerlah dengan sapuan gincu merah jambu yang dicampur sedikit coklat muda. NORMAZIANA bersama
model, Sharifah Nur Farhana Syed Ahmad
Fadzli.
BIBIR menyerlah dengan sapuan gincu merah jambu yang dicampur sedikit coklat muda. NORMAZIANA bersama model, Sharifah Nur Farhana Syed Ahmad Fadzli.
 ??  ?? USAI rutin asas solekan, bentukkan kening terlebih dahulu.
USAI rutin asas solekan, bentukkan kening terlebih dahulu.
 ??  ?? SAPU bedak asas rona sepadan dan beri perincian pada bawah mata, dagu, tengah hidung dan dahi menggunaka­n penyamar noda lebih cerah.
SAPU bedak asas rona sepadan dan beri perincian pada bawah mata, dagu, tengah hidung dan dahi menggunaka­n penyamar noda lebih cerah.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia