Harian Metro

PETAKA SERVIS Nadal buka akademi tenis di Mexico

-

 Naomi teruk dibelasah Kristina pada Kejohanan Dubai

N(gambar)

aomi Osaka kalah teruk pada perlawanan pertamanya sejak memenangi Terbuka Australia dan memecat jurulatihn­ya ketika pemain nombor satu dunia itu tersingkir daripada Kejohanan Dubai, semalam.

Pemain Perancis berpangkal­an di Dubai, Kristina Mladenovic menang 6-3, 6-3 untuk layak ke pusingan ketiga ketika Naomi melakukan 25 kesilapan.

Kekalahan itu yang turut menyaksika­n tujuh servis Naomi dipatahkan, mengambil masa tidak sampai sejam, sekali gus membantu Kristina mara bertemu Carla Suarez Navarro.

“Saya bermain terlalu teruk, Mexico City: Bintang tenis Rafael Nadal membuka akademi baharu di Mexico di pusat peranginan tepi pantai Caribbean di Cancun.

Pusat tenis di Costa Mujeres itu adalah cawangan akademi asal Nadal di kampung halamannya Mallorca.

“Kami datang ke sini hampir setiap tahun dan kami sudah tahu kawasan persekitar­annya,” kata juara Terbuka Perancis 11 kali itu pada sidang akhbar di Cancun, dekat Mexico City, semalam.

Pusat tenis itu termasuk lapan gelanggang tanah liat berlampu limpah, gimnasium serta kedai pakaian dan peralatan sukan. anda ada hari-hari sebegini. Anda hanya perlu mencari jalan bagaimanap­un untuk menang tidak kira apa situasi sekalipun,” kata Naomi.

“Servis saya satu petaka. Saya tidak berlatih dengan baik akhir-akhir ini, ia patut menjadi ketika perlawanan. Saya berharap ia berlaku tapi tidak.

“Tapi jika saya tidak menang lagi selepas ini, saya tidak bimbang. Saya masih muda. Saya berasakan masih banyak perlu dipelajari.

“Selepas kalah perlawanan sebegini teruk, saya hanya menanti kejohanan berikutnya.”

Naomi mengejutka­n dunia tenis minggu lalu apabila mengumumka­n dia berpisah

Sekalipun pusat itu awalnya dibuka kepada orang luar dan tempatan, Nadal berkata, “satu daripada sasaran jangka pendek dan panjang adalah menyumbang kepada dengan jurulatih Sascha Bajin di sebalik dua kejuaraan Grand Slam berturut-turut Terbuka AS dan Australia. pembanguna­n tenis di Mexico.”

Pemain paling berjaya pernah dihasilkan Mexico adalah Rafael Osuna, bekas pemain nombor satu dunia yang merangkul kejuaraan Terbuka AS pada 1963.

Dia turut memenangi tiga gelaran beregu Grand Slam dan pingat emas beregu Sukan Olimpik 1968 apabila tenis menjadi acara pertunjuka­n.

Osuna membantu Mexico layak ke final Piala Davis 1962, satu-satunya penampilan negara itu pada aksi penentuan kejohanan berpasukan itu.

Nadal, pemain nombor dua dunia akan beraksi pada Terbuka Acapulco minggu depan, kejohanan yang dimenangin­ya dua kali sebelum ini sekalipun dia menarik diri daripada perlawanan pertamanya tahun lalu kerana cedera. - AFP

 ??  ?? KRISTINA
KRISTINA
 ??  ??
 ??  ?? NADAL merasmikan pusat tenis baharu di Mexico.
NADAL merasmikan pusat tenis baharu di Mexico.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia