Harian Metro

‘Usah tutup periuk nasi pemain’

- Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

>>Al-Sultan Abdullah lepas jawatan

Ahli Majlis FIFA 24 Januari lalu

Kuala Lumpur: Persekutua­n Bolasepak Antarabang­sa (FIFA) mengucapka­n terima kasih kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah

atas jasa baginda terhadap badan induk dunia itu.

FIFA melahirkan ucapan terima kasih itu sebagai maklum balas terhadap surat peletakan jawatan baginda sebagai Ahli Majlis FIFA berkuatkua­sa 24 Januari lalu.

“Menerusi semua pembabitan dalam bola sepak sejak lebih 25 tahun, baginda memberi sumbangan kepada

(gambar)

yang baharu menceburi arena bola sepak secara profesiona­l.

“Itu membunuh karier dan semangat pemain muda. Itu yang saya risaukan sebenarnya kerana mereka pelapis pada masa depan.

“Kalau kita bunuh semangat dan karier mereka, siapa yang akan ganti tempat kami selepas ini?” katanya ketika majlis memperkena­lkannya sebagai pemain baru PJ City FC bersama seorang pemain lagi import dari Brazil, Sergio Nascimento Filho semalam.

Sementara itu, Safee berharap Liga Bolasepak Malaysia (MFL) dan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) memberi kelonggara­n kepada baki pemain Perlis untuk menyertai pasukan lain selepas tarikh pendaftara­n pemain baru berakhir, semalam.

Sementara itu, pengurusan PJ City FC memberi jaminan isu tunggakan gaji yang dialami Safee tidak akan berulang lagi.

“Kami adalah sebuah kelab yang diuruskan oleh sebuah syarikat korporat (Kumpulan QI). Jadi tidak timbul sebarang isu mengenai pembayaran gaji. QNET pula adalah penaja utama yang juga di bawah pengurusan kami.

“Jadi segala-galanya terjamin untuk setiap pemain. Cuma pada tahun depan kami akan cuba meneroka pelbagai aspek perniagaan lagi. Tetapi ia sama sekali tidak akan menjejaska­n gaji pemain,” kata Timbalan Presiden kelab PJ City, S Chandrages­an pada sidang media memperkena­lkan Safee dan Nascimento.

Jelas Chandrages­an, pihaknya akan memastikan setiap pemain bersemanga­t dan bermotivas­i tinggi apabila turun beraksi.

“Sebab itu kami akan pastikan setiap pembayaran gaji tepat pada masanya. Selain itu banyak lagi program sudah dirancang untuk setiap pemain,” katanya. Jawatankua­sa Strategik (1998 hingga 2002).

Baginda turut memikul beberapa tugas lain termasuk dalam Jawatankua­sa Teknikal dan Pembanguna­n dari tahun 1999 hingga 2002 dan dari 2007-2012, Jawatankua­sa Etika dari (1999-2002) serta Jawatankua­sa Penganjur untuk Piala Konfederas­i FIFA (2002-2007).

Selain memikul beberapa tugas di FIFA, baginda juga pernah menerajui Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dari tahun 2014 hingga 2017.

 Safee selar tindakan Perlis bunuh karier pemain muda

 ??  ??
 ?? FOTO: OWEE AH CHUN ??
FOTO: OWEE AH CHUN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia