Harian Metro

Kim Swee fokus raih tiga mata Tak harap ihsan

-

Perlu menang berdepan Myanmar malam ini sambil mengharapk­an ‘pertolonga­n’ tuan rumah.

Itu situasi dialami skuad muda negara selepas terikat 2-2 dengan Indonesia pada aksi kedua kelmarin sekali

gus menyukarka­n misi melepasi halangan Kumpulan B saingan Piala LG B-22 AFF di Phnom Penh, Kemboja.

Skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee tiada pilihan lain dalam aksi terakhir menentang Myanmar sambil mengharapk­an Indonesia tewas atau seri dalam satu lagi aksi bertemu Kemboja.

Begitupun, tuan rumah dijangka menurunkan skuad kedua selepas muncul juara kumpulan susulan kejayaan mencatat dua kemenangan

ke atas Malaysia (1-0) dan Myanmar (2-0) sebelum ini.

Tonggak tengah, Nik Akif Syahiran Nik Mat bagaimanap­un menggesa rakan sepasukan terus kekal positif dengan memastikan kemenangan memihak pasukan dan tidak terlalu memikirkan aksi antara Indonesia dan Kemboja.

“Bagi saya untuk dapat tiga mata itu bukan senang (lawan Myanmar) tapi saya percaya semua pemain akan beri komitmen sepenuhnya

jua pakatan yang mungkin berlaku antara Indonesia dan Kemboja dalam aksi terakhir Kumpulan B malam ini, pengendali skuad bawah 22 (B-22) negara, Datuk Ong Kim Swee mahu anak buahnya terus fokus memastikan tiga mata penuh diraih apabila menentang Myanmar.

Aksi yang akan dilangsung­kan serentak dengan Malaysia dan Myanmar di Stadium RSN, manakala satu lagi perlawanan di Stadium Olimpik bakal menyaksika­n satu slot menjadi rebutan selepas Kemboja mengesahka­n tiket lebih awal ke separuh

untuk pastikan kita layak.

“Perlawanan sebelum ini kita lupakan dan misi di depan lebih penting. Walaupun nampak tipis saya yakin jika ada rezeki kita boleh layak ke separuh akhir,” katanya ketika ditemui pada sesi latihan pasukan di Stadium RSN, di sini, semalam.

Dia yang baharu pulih daripada kecederaan lutut kanan diberi tanggungja­wab besar ketika bertemu skuad Garuda Muda bagi menghidupk­an jentera tengah yang akhir.

Berdasarka­n perkiraan matematik, skuad negara wajib mencatatka­n kemenangan sambil mengharapk­an Indonesia tewas kepada tuan rumah.

Namun, seandainya Kemboja tumbang di tangan skuad Garuda Muda, impian Dominic Tan dan rakan-rakan untuk kekal dalam kejohanan akan musnah.

“Kita tak perlu memikirkan apa yang akan berlaku antara Kemboja dan Indonesia. Jika kita tidak fokus ataupun tidak bermain dengan baik untuk mendapatka­n tiga mata tetapi akhirnya Kemboja mengalahka­n Indonesia tidak guna juga.

“Jika kita berjaya dapatkan kemenangan dan keputusan lain pula memihak Indonesia itu bukan dalam kawalan kita. Apapun, saya harap apabila berakhirny­a perlawanan esok (hari ini) kita akan dapat keputusan positif dan juga layak. Tetapi jika berlaku sebaliknya, dah

agak longlai ketika tumbang kepada Kemboja.

Impaknya amat dirasai oleh skuad negara apabila pemain pasukan Kelantan itu berjaya menghasilk­an jaringan cantik menerusi sepakan percuma ketika mengikat Indonesia dengan satu lagi gol disumbangk­an Hadi Fayyadh Abdul Razak.

Namun, tugas sukar juga menanti anak didik Kim Swee pada aksi terakhir itu nanti memandangk­an tentu ini menjadi pengajaran berguna kepada semua pemain,” katanya ketika ditemui pada sesi latihan pasukan di Stadium RSN, di sini, semalam.

Aksi bertemu skuad ‘The White Angels’ itu adalah misi hidup mati Malaysia, malah keputusan seri juga tidak mencukupi selepas hanya mengumpul satu mata dan berada di kedudukan ketiga di belakang Kemboja dan Indonesia, masing-masing mengutip enam dan dua mata setakat ini.

Jelas Kim Swee, beliau kemungkina­n akan merombak kesebelasa­n utama dengan menyenarai­kan semula Danial Haqim Draman yang sebelum ini digantung satu perlawanan ekoran kad merah diraihnya ketika aksi pertama tempoh hari.

“Saya akan mengekalka­n formasi dan sistem permainan kita cuma mungkin akan berlaku sedikit perubahan dalam senarai pemain esok (hari ini),” katanya.

Myanmar juga turut mengidamka­n pungutan tiga mata untuk menghidupk­an peluang mereka mengiringi tuan rumah ke separuh akhir.

“Kita perlu bersikap realistik. Jika mahu keputusan baik, saya harap kami kekal positif, bersemanga­t, berikan aksi terbaik dan mungkin boleh lakukan kejutan bagi mendapatka­n keputusan baik dengan Myanmar nanti,” katanya.

 Nik Akif gesa rakan kekal positif buru kemenangan

 ??  ?? NIK AKIF
NIK AKIF

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia