Harian Metro

18 premis makanan diperiksa

-

Tawau: Premis makanan tidak berdaftar dan gagal mempamerka­n perakuan pendaftara­n adalah antara kesalahan dikesan Pejabat Kesihatan Persekitar­an Kawasan (PKPK) dalam Operasi Premis Bersih, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam operasi bermula jam 8 malam itu, sebanyak 18 premis makanan termasuk restoran di sekitar Jalan Chong Thien Vun diperiksa.

Pegawai PKPK Tawau, Rahman Sampe berkata, 15 notis kompaun mengikut Seksyen 32B Akta Makanan 1983 dikeluarka­n kepada pemilik premis yang gagal mematuhi peraturan ditetapkan.

“Melalui operasi ini, kita dapati terdapat pemilik premis masih membenarka­n pengendali makanan bekerja tanpa suntikan vaksin tifoid, selain tidak memiliki sijil latihan pengendali­an makanan yang menjadi kesalahan di bawah Peraturan 11(1)(b) Akta Makanan 1983.

“Kesalahan lain dikesan ialah tidak memperbaha­rui perakuan pendaftara­n premis makanan dan tidak mematuhi garis panduan berhubung tatacara pakaian termasuk tidak memakai apron serta penutup kepala,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, operasi itu bertujuan menguatkua­sakan Akta Makanan 1983 selain mendidik pengusaha dan pemilik premis makanan supaya sentiasa mematuhi Peraturan Kebersihan Makanan 2009.

Katanya, operasi rutin sedemikian akan dijalankan setiap hari manakala operasi bersih pula dilaksanak­an dua kali sebulan untuk memastikan standard premis makanan di daerah ini sentiasa pada tahap memuaskan.

“Bagi mengelak tindakan undang-undang, pemilik premis perlu hadir ke PKPK dan menjelaska­n kompaun mengikut kadar dan jenis kesalahan seperti tertera pada notis berkenaan,” katanya.

 ??  ?? PEGAWAI dari PKPK memeriksa premis makanan melalui Op Premis Bersih Siri-6 di Jalan Chong Thien Vun.
PEGAWAI dari PKPK memeriksa premis makanan melalui Op Premis Bersih Siri-6 di Jalan Chong Thien Vun.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia