Harian Metro

GARA-GARA INGKAR PKP!

Tujuh lelaki dijatuhi hukuman khidmat masyarakat selama tiga bulan serta didenda

- Oleh Audrey Dermawan audreymd@nst.com.my

Tujuh lelaki dijatuhi hukuman khidmat masyarakat selama tiga bulan dan didenda RM1,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam kerana ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Tertuduh K Balaparame­swaran, K Ghokulan, Jamal Mohamed Abdul Karim, V Narindran, P Logesvaran and SS Dharanidha­ran, masing-masing berusia 24 tahun serta A Shanmugam, 56, mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Majistret Jamaliah Abd Manap.

Mereka yang ditahan ketika beriadah di sebuah padang di Pulau Tikus di sini, juga dipercayai menjadi individu pertama dijatuhi hukuman mengikut Akta Perintah Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954.

Mengikut pertuduhan, semua tertuduh didakwa melakukan kesalahan keluar dari rumah masing-masing ke padang terbabit yang

Machang: Ingin mengambil beras di rumah mentua di Pasir Puteh yang terletak sejauh 30 kilometer (km) dari daerah ini.

Itu antara alasan yang diberikan seorang daripada 10 individu yang diambil tindakan kerana melanggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), di sini.

Ketua Polis Daerah Machang Deputi Superinten­dan Ganti Jimmy berkata, semua mereka yang ditahan berusia 13 hingga 46 tahun di sekitar daerah berkenaan.

“Pelbagai alasan yang tidak munasabah diberikan termasuk enggan bekerjasam­a apabila polis mengarahka­n mereka berada di dalam kawasan wabak jam 5.15 petang, 26 Mac lalu.

Mereka turut didakwa mengikut Peraturan 3 (1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Rais Imran Hamid, berpatah balik ke kediaman masing-masing.

“Selain itu, ada yang sanggup menggunaka­n alasan untuk mengambil beras di rumah mentua di Pasir Puteh sejauh 30 kilometer namun bila disiasat, ia hanya sekadar alasan.

“Daripada 10 yang ditahan, enam sudah didakwa di mahkamah. Kita memberi amaran kepada orang ramai supaya mematuhi PKP dan tidak sesekali keluar tanpa sebarang urusan penting,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Ibu

Pejabat Polis Daerah (IPD) Machang di sini, semalam.

Terdahulu, media dibawa manakala semua tertuduh diwakili peguam Cheah Eng Soon.

Terdahulu, Jamaliah menjatuhka­n hukuman penjara tiga bulan dan denda RM1,000 atau penjara tiga bulan jika gagal membayar denda terhadap mereka.

Bagaimanap­un, beliau kemudian memberikan pertuduhan pilihan mengikut Akta Perintah Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954, iaitu hukuman khidmat masyarakat selama tiga bulan yang ditentukan Jabatan Penjara Malaysia dan denda RM1,000 jika sabit kesalahan.

Akibat itu, tertuduh perlu melakukan khidmat masyarakat empat jam sehari.

“Tugas mahkamah bukan sahaja untuk menghukum pesalah, tetapi juga mewujudkan kesedaran kepada orang ramai seperti hukuman penjara digantikan dengan hukuman khidmat masyarakat.

“Jika tertuduh gagal untuk melaporkan diri bagi hukuman khidmat masyarakat, hukuman berkenaan akan dibatalkan dan dikenakan hukuman penjara,”

katanya.

Jika tertuduh gagal untuk melaporkan diri bagi hukuman khidmat masyarakat, hukuman berkenaan akan dibatalkan dan dikenakan hukuman penjara

menyertai operasi penguatkua­saan PKP di beberapa lokasi selama dua jam yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) IPD Machang, Asisten Superinten­dan Firdaus Mohd.

Hasil operasi berkenaan, 10 individu diberi amaran selepas dikesan berkumpul.

Dalam operasi bermula jam 11 pagi itu, lima individu di Kampung Pek yang sedang leka menjamu colek buah melarikan diri sebaik menyedari kehadiran pasukan polis.

Namun, pihak polis sempat menahan dan memberi amaran tidak membenarka­n berkumpul sebelum mereka dilepaskan.

 ??  ?? INFO
INFO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia