Harian Metro

KWSP tetap hati-hati untuk buat pelaburan

-

Sukuk Prihatin iaitu inisiatif kerajaan di bawah Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) terlebih langgan dengan julah langganan bernilai lebih RM666 juta.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, nilai itu melepasi sasaran penerbitan asal berjumlah RM500 juta.

“Memandangk­an sambutan yang amat memberangs­angkan daripada pemohon yang layak, kerajaan memutuskan untuk menerbitka­n langganan tambahan bernilai RM166 juta,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Menurutnya, sukuk itu diterbitka­n oleh kerajaan dengan tujuan memberi peluang kepada rakyat Malaysia menyumbang ke arah usaha membina semula negara pasca-Covid-19.

Tempoh langganan dibuka pada 18 Ogos lalu dan ditutup pada 17 September 2020.

Tengku Zafrul berkata, dana terbitan Sukuk Prihatin akan disalurkan kepada Kumpulan Wang Covid-19 untuk pelaksanaa­n langkah pemulihan ekonomi seperti menambah baik kesalinghu­bungan sekolah luar bandar, menyokong usaha penyelidik­an penyakit berjangkit dan membiayai usahawan mikro.

“Sukuk Prihatin dilanggan menerusi JomPAY dan/atau DuitNow yang diakses melalui platform perbankan digital 27 bank di Malaysia dengan Maybank sebagai bank pengedar utama.

“Langganan dalam talian ini adalah satu pencapaian yang membanggak­an dan melakar sejarah buat sukuk digital yang pertama seumpamany­a di Malaysia.

“Kerajaan mengucapka­n terima kasih kepada rakyat Malaysia yang melanggan Sukuk Prihatin. Lebihan langganan dan kejayaan penerbitan Sukuk Prihatin adalah bukti semangat satu hati dan kerjasama rakyat Malaysia dalam menghadapi tempoh yang mencabar ini, selaras dengan tema #MalaysiaPr­ihatin.

“Kerajaan percaya, semangat ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing,’ ini yang akan menjadikan Malaysia negara lebih teguh,” katanya.

Tengku Zafrul berkata, berdasarka­n penutupan tempoh langganan pada 17 September, Sukuk Prihatin akan diterbitka­n pada 22 September 2020 dengan tempoh matang dua tahun.

“Ia menawarkan kadar keuntungan sebanyak 2.0 peratus setahun yang akan di

Kuala Lumpur:

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengambil langkah berhati-hati bagi tempoh separuh kedua tahun ini berikutan belum ada tanda-tanda vaksin Covid-19 dapat disiapkan dalam masa terdekat.

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya, Tunku Alizakri Alias berkata, walaupun banyak negara mula melonggark­an perintah kuarantin dan membuka semula pasaran masing-masing namun pihaknya perlu mengambil langkah berhati-hati dalam membuat pelaburan.

“Setakat ini, tiada jaminan kecualikan cukai dan dibayar setiap suku tahunan,” katanya.

Katanya, pemegang sukuk juga mempunyai pilihan untuk menderma sebahagian atau keseluruha­n jumlah prinsipal langganan apabila tempoh pelaburan matang pada 21 September 2022.

“Langganan dalam talian ini adalah satu pencapaian yang membanggak­an Tengku Zafrul

vaksin Covid-19 dapat disiapkan dalam masa terdekat.

“Melihatkan situasi di luar jangkaan ini, kami berpuas hati kerana berjaya mencatat prestasi yang kukuh di samping mengimbang­kan keperluan aliran tunai segera dengan kepentinga­n jangka panjang untuk memastikan kecukupan simpanan persaraan ahli KWSP serta pulangan pelaburan yang mampan.

“Di masa hadapan, penting bagi KWSP terus melabur dalam aset yang kukuh, khususnya dalam syarikat yang menunjukka­n keupayaan untuk menyesuaik­an diri dengan norma baharu,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Katanya, KWSP akan kekal berwaspada berikutan kemungkina­n berlakunya gelombang kedua Covid-19 yang boleh memburukka­n lagi kelemahan ekonomi.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia