Harian Metro

‘Zulkarnain tak patut jadi pengadil’

- Nick Swirad harus dilayangka­n kad merah kerana jelas membentes Diogo daripada belakang. “Penalti atau tidak penalti, sepatutnya

utu pengadilan Liga Malaysia (Liga M) yang lemah dan tidak berkualiti terus mencetuska­n perdebatan dalam kalangan peminat bola sepak tempatan dan kali ini ia membabitka­n aksi antara Selangor dan Johor Darul Ta’zim

(JDT) yang berlangsun­g di Stadium Sultan Ibrahim, kelmarin.

Minggu lalu, kritikan sama turut dilemparka­n kepada pengadil ketika aksi Terengganu FC menentang JDT di mana pengadil didakwa gagal membuat keputusan dengan tepat.

Malah, situasi sama turut berulang lagi di mana skuad Harimau Selatan dihadiahka­n sepakan penalti pada babak kedua sedangkan terjahan yang dilakukan

Kuala Lumpur:

“Dia patut jadi penghantar atau penjual, bukannya pengadil bola sepak.”

Itu antara kritikan penyerang import Pahang, Dickson Nwakaeme yang menganggap pengadil perlawanan ketika aksi Johor Darul Ta’zim (JDT) menentang Selangor iaitu Zulkarnain Zakaria tidak layak mengendali­kan saingan Liga Malaysia (Liga M).

Katanya, Zulkarnain seharusnya menceburi bidang lain seperti penghantar makanan atau penjual barangan dan bukannya jadi pengadil. pemain Selangor jelas terbukti berlaku di luar kotak penalti.

Tindakan pengadil, Zulkarnain Zakaria memberi penalti dianggap ‘membunuh’ semangat pemain Red Giants yang akhirnya tumbang 6-1.

Perkara itu turut mendapat perhatian pemilik JDT, Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang mempertika­ikan kualiti pengadil.

Menurut

Tunku Ismail, sama ada penalti atau tidak, baginya pertahanan

Selangor,

“Pengadil terbaik di Malaysia, adakah ia lawak. Dia sepatutnya jadi penghantar atau penjual dan bukannya pengadil bola sepak,” katanya di laman story Instagram miliknya itu.

Meskipun aksi berkenaan langsung tidak membabitka­n pasukannya, namun kekecewaan penyerang dari Nigeria itu turut dirasai oleh peminat bola sepak seluruh negara yang menonton perlawanan kad merah. Pemain terakhir di belakang dan jelas mempunyai peluang terbuka menjaringk­an gol diterjah dari belakang.

“Tetapi masa untuk move on,” katanya di laman story Instagram miliknya semalam.

Sementara itu, pelbagai status dan komen diluahkan penyokong bola sepak tempatan yang mahu Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) mewujudkan itu.

Beberapa keputusan Zulkarnain dilihat boleh dipertikai­kan termasuk tindakanny­a menghadiah­kan sepakan penalti kepada JDT walaupun insiden terjahan dilakukan di luar kotak penalti.

Tindakanny­a memberi penalti dianggap ‘membunuh’ semangat pemain Red Giants yang akhirnya tumbang 6-1. segera pengadil profesiona­l bagi meningkatk­an kualiti pengadil saingan

Liga Malaysia.

Untuk rekod, pada tahun lalu FAM bercadang untuk menubuhkan kelompok pengadil profesiona­l namun terpaksa ditangguhk­an ekoran kekangan bajet.

Antara inisiatif badan induk itu mewujudkan Sistem Pengadil Profesiona­l Malaysia (MProRS) yang sepatutnya sudah bermula Julai lalu namun program berkenaan ditangguhk­an hingga ke tahun depan.

 ??  ?? DIOGO (kiri) diasak Nick Swirad pada aksi di Stadium Sultan Ibrahim, kelmarin.
DIOGO (kiri) diasak Nick Swirad pada aksi di Stadium Sultan Ibrahim, kelmarin.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia