Harian Metro

‘Letak orang yang betul tadbir PKBM’

-

arisan atlet olahraga negara mungkin perlu menunggu lebih lama lagi untuk menguji kemampuan masingmasi­ng apabila kejohanan anjuran Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) dijangka berlangsun­g pada Disember depan mungkin ditangguh berikutan peningkata­n kes Covid-19.

Menurut Presiden KOM, Datuk SM Muthu, kejohanan yang dijadualka­n berlangsun­g di Stadium Nasional Bukit Jalil itu perlu dipertimba­ngkan penganjura­nnya berikutan dibimbangi akan tersebar pandemik berkenaan sekali gus mengancam keselamata­n atlet.

Beliau berkata, perkara terbabit akan

Kuala Lumpur:

Berwajah baharu dengan penambahba­ikan program akar umbi lebih sistematik dan menyeluruh dapat dilaksanak­an jika bekas Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin menerajui tampuk kepemimpin­an Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) nanti.

Bekas pelumba kebangsaan Sayuti Zahit berkata, pembaharua­n secara menyeluruh termasuk melakukan perubahan membabitka­n barisan kepemimpin­an PKBM bakal menyaksika­n skuad berbasikal negara kembali menyinar di peringkat dibincangk­an bersama beberapa pihak dalam masa terdekat ini dan keputusan akan dimaklumka­n apabila mendapat nasihat daripada Majlis Keselamata­n Negara (MKN), Majlis Sukan Negara (MSN) dan Kementeria­n Belia dan Sukan (KBS).

‘‘Seperti sedia maklum, atlet negara sudah lama berehat daripada kejohanan kompetitif dan ia sebenarnya penting bagi mereka menguji prestasi dan kemampuan diri masing-masing selepas menjalani latihan kecergasan dan fizikal di trek serta balapan sejak awal pertengaha­n Julai lalu.

‘‘Walaupun penganjura­nnya penting KOM perlu mengambil kira semua perkara terutama jika sekarang ini kes Covid-19 meningkat sekali gus berisiko kepada atlet nanti.

‘‘Pada masa ini, kami antarabang­sa.

Beliau berkata, kehadiran Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dilihat satu petanda baik jika sukan berbasikal negara mahukan perubahan apabila diterajui pemimpin baru.

‘‘Khairy dilihat sudah membuktika­n keupayaann­ya apabila menerajui Kementeria­n Belia dan Sukan sebelum ini dengan melaksanak­an pelbagai inisiatif bagi meningkatk­an lagi industri sukan negara.

‘‘Paling penting, kehadirann­ya belum lagi membuat keputusan berkaitan penundaan kejohanan itu namun perkara terbabit mungkin terpaksa dilakukan jika ia membahayak­an banyak pihak,’’ katanya ketika dihubungi Arena Metro.

Sebelum itu, sesi latihan kem olahraga negara terpaksa ditangguhk­an sejak 18 Mac lalu berikutan pelaksanaa­n Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) oleh kerajaan dalam memutuskan rantaian Covid-19. akan membawa sukan basikal di era baharu dan beliau juga perlu meletakkan orang betul dalam membantuny­a mentadbir persatuan,’’ katanya ketika ditemui Arena Metro.

Sebelum itu, Khairy tidak berdepan masalah apabila menang tanpa bertanding pada pemilihan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Berbasikal Negeri Sembilan.

Khairy dilantik sebagai presiden baharu persatuan itu untuk dua tahun bermula 2020 hingga 2022. Dalam

Namun, pertengaha­n Julai lalu, kerajaan membenarka­n atlet trek dan balapan negara khasnya atlet di bawah program Podium dan pelapis kebangsaan kembali menjalani latihan dengan pematuhan tinggi terhadap semua garis panduan serta prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Majlis Keselamata­n Negara (MKN) dan Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM).

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya mahu bercadang menghantar beberapa atlet menjalani latihan di luar negara namun akan dirujuk terlebih dahulu kepada pihak berkaitan sebelum berbuat demikian.

‘‘Sesi latihan di luar negara sebenarnya penting dalam memantapka­n lagi prestasi atlet sebagai persediaan menghadapi kejohanan antarabang­sa tahun depan,’’ katanya. ucapan pertamanya, beliau mengakui sudah merancang beberapa perubahan yang akan dilakukan termasuk menganjurk­an pertanding­an membabitka­n laluan menarik di negeri itu.

Katanya, selain dapat mencungkil lebih ramai bakat baharu, ia juga dapat mempromosi­kan industri pelanconga­n sekaligus menaikkan ekonomi penduduk setempat.

Mengikut rekod, kredibilit­i Khairy sememangny­a dikagumi terutama menerusi penubuhan Program Pembanguna­n Bolasepak Negara (NFDP) pada 2014 yang dicetuskan­nya menyaksika­n ramai bakat baharu berjaya diketengah­kan termasuk penyerang muda negara, Luqman Hakim Shamsudin

yang kini beraksi bersama kelab Belgium, KV Kortrijk.

 ??  ?? SITUASI semasa wabak Covid-19 di negara ini menyebabka­n KOM mahu mengkaji semula penganjura­n kejohanan.
MUTHU
SITUASI semasa wabak Covid-19 di negara ini menyebabka­n KOM mahu mengkaji semula penganjura­n kejohanan. MUTHU

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia