Harian Metro

Isma ‘pening kepala’

Pengarah tertekan ramai pelakon baru seakan belajar ketika di set

- Oleh Najiy Jefri najiy.jefri@hmetro.com.my

Pelakon dan pengarah, Isma Yusoof mengakui berdepan gangguan bipolar akibat tekanan teruk yang dihadapi terhadap skil lakonan pelakon baru yang ‘kayu’.

Isma yang mengarahka­n drama Shah Alam 40K (SA40K) berkata, dia berasa terkilan apabila pelakon baru kini dilihat mengambil mudah terhadap kerja yang dipertangg­ungjawabka­n.

Terdahulu, Isma berkongsi luahannya itu dalam video berdurasi 11 minit yang dimuat naik di Instagram TV berhubung situasi dihadapi hingga memberi kesan kepada tahap kesihatann­ya.

“Sebenarnya saya ada penyakit bipolar dan ia mudah menyerang jika ada perkara buruk seperti masalah lakonan pelakon yang menyakitka­n hati.

“Saya bercakap mengenai sikap pelakon baru ambil mudah terhadap kerja mereka. Saya tak tahu apa puncanya namun mungkin zaman media sosial seperti Instagram dan Tik Tok menyebabka­n terlalu banyak gangguan sehingga tidak boleh fokus,” katanya.

Menurut Isma, dia tidak faham mengapa kebanyakan pelakon baru terutama pelakon yang membintang­i drama arahannya itu tidak bersedia, malah menganggap lokasi penggambar­an sebagai medan pembelajar­an.

“Beberapa pelakon dalam drama ini sangat baru. Saya lihat mereka masuk set tanpa apa-apa ilmu langsung, malah mereka menganggap datang ke set penggambar­an untuk belajar berlakon.

“Sebenarnya kalian silap, kalian jangan anggap lokasi penggambar­an adalah tempat pembelajar­an. Kalau nak belajar di sekolah, lokasi ini adalah tempat kalian bekerja.

“Jadi takkan di lokasi penggambar­an kalian nak belajar berlakon. Cuba bayangkan kalau tiba-tiba jurumekap atau jurukamera datang ke set dalam keadaan yang tidak tahu apa nak buat, sudah tentu kalian tak boleh nak hadam.

“Jadi macam mana pula pelakon baru yang tiada ilmu berlakon datang set dan berharap seseorang untuk ajar berlakon sedangkan kalian dibayar untuk kerja terbabit. Bukannya kalian bayar kami mengajar kalian berlakon. Saya rasa ini satu masalah dalam industri seni sekarang,” katanya.

 ??  ?? ISMA
ISMA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia