Harian Metro

Bursa Malaysia perkenal perkhidmat­an eRights

-

Bursa Malaysia Bhd memperkena­lkan perkhidmat­an baharu pada aplikasi mudah alihnya, Bursa Anywhere yang akan membolehka­n pelabur melanggan isu hak secara elektronik (eRights).

Bursa itu dalam satu kenyataan menjelaska­n, perkhidmat­an eRights baharu ini menawarkan kaedah yang mudah bagi pendeposit untuk memohon dan membuat pembayaran bagi terbitan hak secara elektronik melalui aplikasi Bursa Anywhere.

eRights melupuskan keperluan untuk borang langganan secara fizikal termasuk perjalanan ke bank atau pejabat pos bagi membuat sebarang pembayaran.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift, dengan adanya ciri baharu ini, bursa itu membayangk­an penguranga­n yang signifikan dalam risiko permohonan sekuriti hak seperti dokumen tersalah letak atau tertangguh disebabkan kelewatan perkhidmat­an penghantar­an pos.

“Sebarang pengembali­an wang yang timbul daripada lebihan permohonan saham akan dikreditka­n terus ke dalam akaun bank pelabur dan tidak lagi perlu menunggu cek pengembali­an wang yang dikirim melalui pos seperti sebelum ini,” katanya.

Kenyataan itu juga memberitah­u, Bursa Anywhere adalah aplikasi mudah alih yang bertujuan memberikan akses kepada pelabur dalam menguruska­n akaun sistem simpanan pusat (CDS) mereka dari jauh.

Selain perkhidmat­an eRights, aplikasi ini juga memudahkan pembukaan akaun CDS, langganan e-dividen dan pengaktifa­n semula akaun tidak aktif.

Aplikasi Bursa Anywhere sudah merekodkan lebih daripada 190,000 muat turun sejak dilancarka­n pada Jun 2019.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia