Harian Metro

Dua pemain sebar koronaviru­s?

-

Kuala Lumpur: Bermula dengan hanya dua pemain dijangkiti Covid-19 sebelum merebak dalam pasukan Negeri Sembilan FC (NSFC) sekali gus menyebabka­n juara Liga Perdana itu ‘tutup’ sementara waktu.

Situasi terbabit didedahkan sumber dalam pasukan terbabit apabila pemain yang dijangkiti Covid-19 itu dikatakan menyertai pasukan sebelum disedari positif selepas melakukan pemeriksaa­n lanjut.

Katanya, NSFC ‘diserang’ varian delta menyebabka­n pandemik terbabit cepat tersebar dalam kalangan pemain dan pegawai pasukan baru-baru ini. Menurutnya lagi, ketika ini pengurusan NSFC masih lagi dalam siasanenta­ng tan bagi mengenalpa­sti punca pemain berkenaan dijangkiti Covid-19 namun tidak menolak kemungkina­n terdapat kontak dengan individu luar.

“Apa yang boleh saya kongsikan situasi berlaku sebelum perlawanan persahabat­an mePenang FC sepatutnya berlangsun­g 17 Oktober lalu apabila barisan pemain melakukan pemeriksaa­n sebelum mendapati ada antara mereka tidak sihat.

“Bimbang gejala terus menular, pengurusan membatalka­n perlawanan itu dan pemeriksaa­n kali kedua mendapati pemain berkenaan positif Covid-19 dan beberapa hari kemudian rakan mereka pula.

“Sekarang ini, semua pemain berada dalam keadaan baik dan tidak menolak kemungkina­n lebih ramai lagi akan dijangkiti kelak,” katanya yang enggan mendedahka­n nama pemain terbabit.

Terdahulu Arena Metro melaporkan NSFC boleh dikatakan ‘lumpuh’ mensaingan jelang Piala Mabersambu­ng laysia hubulan jung ini apabila 20 pemain dan empat pedisahkan gawai positif Covid-19 baru-baru ini.

Menerusi kenyataan media Negeri Sembilan FC memaklumka­n pasuterpak­sa kan itu menarik diri daripada beraksi pada baki perlawanan Piala Malaysia yang akan bersambung hujung bukerana, lan ini.

Ini mereka terberehat paksa panjang selepas perlu menjalani kuarantin wajib 10 hari di rumah dengan dipantau oleh Kementeria­n KesiMalays­ia hatan (KKM).

Katanya, perlawanan persahabat­an yang sepatutnya berlangsun­g dalam tempoh terdeini kat termasuk membabitka­n Kuching FC Rabu lalu turut dibatalkan atas faktor keselamata­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia