Harian Metro

Quartararo berang jentera tak laju

- Miami AFP

Lusail: Fabio Quartararo (gambar) menegaskan Yamaha tidak dapat mencari jalan penyelesai­an untuk mendapatka­n kelajuan sepusingan terpantas.

Juara MotoGP 2021 itu berada di tempat ke-10 terpantas pada hari pertama sesi ujian pramusim semalam di Qatar.

Ditanya mengenai aspek aerodinami­k ‘sayap dino’ dan ekzos baharu yang digunakann­ya pada sesi ujian itu, nada Quartararo nyata kurang berpuas hati.

“Amat penting bagi kami

Juara bertahan dan pilihan utama, Taylor Fritz melebarkan rekod kemenangan­nya di final ATP kepada enam perlawanan selepas mengalahka­n Tommy Paul 6-2, 6-3 untuk menawan Terbuka Delray Beach, semalam.

Pemain nombor sembilan dunia, Fritz merangkul mencari jalan penyelesai­an untuk menjadikan motosikal ini lebih lancar dan mempunyai cengkaman bagi mendapatka­n masa terpantas.

“Di sinilah kelemahan kami. Kami melakukan perubahan besar kepada jentera dan harap dapat mencari jalan penyelesai­an tidak lama lagi,” katanya. kejuaraan ATP ketujuh sepanjang kariernya dalam aksi final yang ditangguhk­an pada Ahad lalu akibat hujan lebat.

Fritz menjadi pemain kedua yang merangkul kejuaraan Delray berturut-turut selepas pemain Australia, Jason Stoltenber­g, pemenang pada 1996 dan 1997.

“Ia adalah perlawanan yang sangat sukar. Berharap untuk kembali tahun depan dan cuba melakukann­ya

Yamaha, yang menggunaka­n khidmat Alex Rins pada musim ini menggantik­an tempat Franco Morbidelli, berharap dapat memperbaik­i prestasi mereka berbanding tahun lalu. Massimo Bartolini, pengarah teknikal baharu yang dilantik dari Ducati, diharap dapat melakukan perubahan Fritz.

Selepas merangkul kejuaraan ATP pertamanya di Eastbourne pada 2019, Fritz tewas dalam empat final seterusnya, tetapi sejak St Petersburg pada 2021, dia melakar kemenangan di Indian Wells, Eastbourne dan Tokyo pada 2022 serta Delray Beach dan Atlanta tahun lalu.

Fritz mendahului 3-1 dan terus mendominas­i lagi,” kata drastik untuk pasukan itu.

Bagaimanap­un Yamaha sedar hanya mempunyai tempoh singkat selama beberapa bulan untuk meyakinkan Quartararo bahawa pasukan itu boleh menjadi kompetitif semula dalam usaha mengekalka­nnya untuk jangka masa panjang.

Kontrak Quartararo akan tamat pada penghujung musim ini dan dia perlu melihat kemajuan ketara dalam pembanguna­n Yamaha sebelum meneliti kontrak baharu.

“Ia adalah perlawanan yang sangat sukar. Berharap untuk kembali tahun depan Fritz

perlawanan 5-2 sebelum memenangi set pertama dalam masa 39 minit. Dia meneruskan aksi konsisten di set kedua.

Dengan kekalahan itu, Paul yang menduduki ranking ke-14 dunia menyaksika­n rekod tujuh kemenangan berturut-turut diraihnya berakhir.

Paul memenangi mahkota ATP kedua sepanjang kariernya minggu lalu di Dallas.

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia