Harian Metro

Amalan guna tanah lebih mapan

Johari ditawar menjadi Pengerusi Bersama Dialog FACT

- Oleh Muhammad Yusri Muzamir yusri.muzamir@bh.com.my

Menteri Perladanga­n dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani ditawarkan menjadi Pengerusi Bersama bagi Dialog Perhutanan, Pertanian dan Perdaganga­n Komoditi (FACT).

Pelawaan itu dikemukaka­n Pesuruhjay­a Tinggi British ke Malaysia, Ailsa Terry ketika membuat kunjungan hormat ke pejabat Johari di Putrajaya, kelmarin.

Johari berkata, Dialog FACT itu akan dihadiri 30 negara yang mewakili 75 peratus perdaganga­n agrikomodi­ti dunia bagi membincang­kan amalan terbaik, cabaran serta tindakan realistik dan praktikal.

“Dialog FACT adalah dialog antara kerajaan (G2G) untuk perbincang­an mengenai pembasmian hutan, menangani krisis iklim dan biodiversi­ti serta ke arah amalan guna tanah lebih mapan.

“Dialog FACT yang saya dijemput sebagai pengerusi bersama ini akan membincang­kan beberapa isu berkaitan beberapa bidang utama, antaranya pengekspor­tan komoditi negara daripada segi perdaganga­n dan pembanguna­n pasaran.

“Selain itu, sokongan pekebun kecil, kebolehkes­anan, ketelusan, penyelidik­an pembanguna­n serta penyelidik­an dan pembanguna­n (R&D) dan inovasi dalam komoditi,” katanya dalam muat naik di platform X, semalam.

Dialog FACT dan hala tuju tindakanny­a dilancarka­n ketika Perhimpuna­n Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Ke-26 di Glasgow, sebelum ini.

Ia adalah sebahagian daripada pengumuman ketika Persidanga­n Perubahan

“Dialog FACT adalah dialog antara kerajaan (G2G) Johari

Iklim PBB mengenai Hutan dan Kelestaria­n termasuk Deklarasi Pemipin Glasgow mengenai Hutan dan Penggunaan Tanah.

Dialog FACT yang ketika ini dipengerus­ikan United Kingdom dan Indonesia bertujuan mewujudkan tekad dalam kalangan negara anggota bagi melindungi hutan dan ekosistem, selain menggalakk­an perdaganga­n dan pembanguna­n lestari serta menangani krisis iklim dan kepelbagai­an biologi.

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia