Harian Metro

Desak ubah format elak kejadian sama

-

Jakarta: Laporan kematian lebih 100 pegawai pilihan raya pada Pemilihan Umum Indonesia (Pemilu) 2024 dan Pilihan Raya Presiden (Pilpres) 2024 mengundang desakan pakar supaya format pilihan raya sehari terbesar di dunia itu ditukar.

Dilaporkan, seramai 114 pekerja pengundian Indonesia meninggal dunia dan lebih 15,000 jatuh sakit sejak pilihan raya secara serentak itu diadakan pada 14 Februari lalu.

Channel News Asia melaporkan walaupun jumlah kematian tahun ini adalah penurunan yang ketara daripada hampir 900 kematian pada 2019, pemerhati pilihan raya dan demokrasi menggesa perubahan dilakukan untuk mengurangk­an kejadian seumpamany­a.

Tahun ini, lebih 5.7 juta pekerja pilihan raya berkhidmat di lebih 820,000 pusat mengundi di seluruh kepulauan Indonesia, dengan 204.8 juta yang layak mengundi.

Di samping logistik yang kompleks, beberapa kawasan di negara itu turut mengalami cuaca buruk pada hari pengundian.

Sebagai contoh banjir melanda bahagian Jawa, menyebabka­n pengundian ditangguhk­an dengan beberapa gambar yang tular di media sosial menunjukka­n pegawai sukarelawa­n berbayar Pasukan Penganjur Pilihan Raya (KPPS) masih bekerja dalam banjir.

KPPS bertanggun­gjawab dalam operasi pengundian, pengiraan undi dan memasukkan data dalam aplikasi penjaduala­n undi.

Penyelidik dari Persatuan Pilihan Raya dan Demokrasi (Perludem), Heroik Pratama berkata, format satu hari pilihan raya, menyebabka­n beban kerja yang tinggi untuk petugas pilihan raya.

Katanya, format satu hari yang juga dipanggil pemilihan lima undi, berpunca daripada keputusan mahkamah perlembaga­an 2013 untuk menyegerak­an pilihan raya presiden dan perundanga­n.

Selain mengundi presiden mereka pada 14 Februari lalu, rakyat Indonesia juga mengundi 580 anggota Dewan Perwakilan Rakyat dan 152 anggota Dewan Perwakilan Wilayah, yang bersama-sama membentuk Parlimen.

 ?? ?? PETUGAS pilihan raya Indonesia mengemas dan memeriksa kotak undi. - FOTO AP/Tatan Syuflana
PETUGAS pilihan raya Indonesia mengemas dan memeriksa kotak undi. - FOTO AP/Tatan Syuflana

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia