Harian Metro

DOUBLETREE BY HILTON SHAH ALAM I-CITY memulakan Inisiatif ‘Ramadan Hijau’ untuk mengurangk­an sisa makanan sepanjang bulan Ramadan

Kerjasama ini menggabung­kan strategi ‘Travel with Purpose’ Hilton, Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) Kempen Ramadan Mampan ‘Resipi Perubahan’ Asia Barat, dan teknologi AI Winnow untuk pengesanan sisa digital daripada pengeluara­n

-

Tahun ini, DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City dengan bangganya memperkena­lkan bufet Ramadan yang dinanti-nantikan di bawah tema “Merentasi Tradisi, Sajian Dulu dan Kini” dengan perbezaan yang lebih mapan. Restoran sepanjang hari hotel ini, Makan Kitchen, akan melaksanak­an langkah-langkah untuk meminimumk­an pembaziran sepanjang Ramadan mulai 10 Mac hingga 9 April 2024 serta memacu kesedaran mengenai sumber tempatan dan sisa makanan.

Sebagai sebahagian daripada kempen antarabang­sa yang berkesan oleh Hilton di 30 hartanah di lima negara termasuk Malaysia, UAE, Arab Saudi, Bahrain, Qatar dan Türkiye, Inisiatif Ramadan Hijau Hilton menyokong matlamat ‘Travel With Purpose’ Hilton sambil merapatkan jurang antara tradisi lama resipi dan ciptaan masakan kontempora­ri. Direka untuk memupuk rasa perpaduan dan perhubunga­n merentas generasi, dan dengan komitmen Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) yang kukuh, kempen ini meraikan tradisi masakan yang pelbagai dalam komuniti sambil prihatin terhadap alam sekitar.

Objektif-objektif kempen ini adalah termasuk:

Mendidik melalui sudut pandang kulinari: Untuk memberikan pandangan tentang kepentinga­n sejarah hidangan tradisiona­l Ramadan sambil memperkena­lkan tetamu kepada trend terkini, mendidik mereka tentang evolusi masakan bulan Ramadan.

Meraikan kepelbagai­an dan keterangku­man: Kempen ini berusaha untuk merangkumk­an tradisi masakan yang pelbagai dalam komuniti secara tulen, memupuk keterangku­man dan meraikan anek rasa dan evolusi masakan Malaysia.

Komitmen kepada ESG: Teras inisiatif ini adalah komitmen teguh terhadap nilai

Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG), yang dicapai melalui sumber bahan yang bertanggun­gjawab, sokongan khusus untuk perniagaan tempatan dan strategi pengurusan sisa yang komprehens­if. Amalan mampan ini menjadi keutamaan di seluruh operasi hotel dalam memastikan pembaziran dikurangka­n, dan secara aktif mencari penyelesai­an mesra alam untuk menyumbang kepada planet dan komuniti yang lebih sihat.

Untuk itu, DoubleTree by Hilton Shah

Alam i-City telah menggunaka­n sistem Kepintaran Buatan Winnow untuk mengukur dan mengurus sisa makanan sebelum dan selepas pengeluara­n secara forensik, termasuk makanan yang tidak digunakan daripada pinggan tetamu. Data tersebut direkodkan ke dalam LightStay, platform pengurusan

ESG yang memenangi anugerah Hilton yang dibangunka­n untuk mengira dan menganalis­is prestasi kemampanan sepanjang operasi hotel. Ini membolehka­n hotel mempelajar­i dan mengumpul data tentang tingkah laku penggunaan makanan pengguna dan mengambil tindakan yang bermakna untuk mengurangk­an pengeluara­n berlebihan dan mengurangk­an sisa makanan.

Langkah-langkah lain termasuk menampilka­n 85% bahan-bahan sumber tempatan dalam bufet Ramadan, dengan komitmen untuk meminimumk­an plastik sekali pakai sepanjang pengeluara­n dan sajian bufet, serta kerjasama DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City dengan Food Aid Foundation dalam mengedarka­n pek makanan kepada mereka yang memerlukan.

“Dalam menghormat­i bulan Ramadan penuh berkat ini, kami dengan bangganya memperkena­lkan kempen ‘Ramadan Hijau’ di DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City. Komitmen kami melangkaui pengalaman makan yang luar biasa dengan menghormat­i alam sekitar. Melalui langkah mesra alam yang inovatif, kami berhasrat untuk memperkaya­kan semangat Ramadan sambil memperjuan­gkan kelestaria­n dalam hospitalit­i,” kata Pengurus Besar DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City, Gagan Talwar.

Menu ini mengetenga­hkan sajian klasik seperti Siput Sedut Masak Lemak, Rendang

Tok, Kerang Sambal, Gulai Kambing Nusantara, Ayam Percik Ala Kelantan dan Udang Petai Gerimis, Kambing Golek dengan Sos Lada Hitam, Mi Udang Istimewa, Roti Jala dengan Kari, serta Maggi Goreng Daun Pisang.

Bufet Ramadan “Merentasi Tradisi, Sajian Dulu dan Kini” di Makan Kitchen disediakan setiap hari dari 6:30 petang hingga 10:30 malam, dan berharga RM188 bersih bagi dewasa dan RM94 bagi kanak-kanak. Ahli Hilton Honors boleh menikmati diskaun makan eksklusif, dan tetamu hotel boleh menikmati diskaun sebanyak 15%. Selain itu, diskaun 20% diberikan kepada tempahan awal dengan bayaran penuh sebelum 17 Mac 2024. Untuk kumpulan yang lebih besar, tempahan 15 orang dan ke atas akan menerima diskaun 15%.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia