Harian Metro

Sasar gaji permulaan RM3k hingga RM3,500

- Kuala Lumpur

Mengekalka­n legasi terbilang, Anugerah Pilihan Graduan (GCA) sekali lagi memperkena­lkan majikan paling dicari di Malaysia bagi 2024.

Talentbank dalam satu kenyataan semalam memaklumka­n GCA merekodkan 464,220 undian terkumpul daripada pelajar universiti di seluruh negara tahap penyertaan yang memecahkan rekod sejak diperkenal­kan dalam tahun keenam berturut-turut sebagai anugerah definitif majikan graduan di rantau Asia Pasifik.

“Kredibilit­i keputusan ditekankan melalui proses pengesahan yang teliti dikendalik­an oleh Lembaga Jawatankua­sa Audit terdiri daripada 21 profesiona­l dari universiti awam dan swasta,” menurut kenyataan itu.

Pada edisi keenam yang sangat kompetitif, lebih 2,500 syarikat bersaing dalam lebih 90 kategori.

“Pemenang terkenal termasuk AIA Shared Services, Johnson & Johnson, Petronas, Sunway University, Top Glove dan Uniqlo yang merangkul juara selama lima tahun berturut-turut manakala Maybank, EY, Maxis, AIA Bhd, Touch ‘n Go, Nestle, dan Intel mengekalka­n momentum kemenangan dengan kedudukan teratas dalam kategori masing-masing,” menurut kenyataan itu.

Talentbank menjelaska­n GCA dijalankan dalam kalangan graduan baru-baru ini untuk menyatakan keutamaan pekerjaan pada 2023 yang hasil kajiannya mendedahka­n terdapat keinginan tinggi untuk mendapatka­n gaji permulaan antara RM3,000 dan RM3,500 dengan tumpuan ketara pada keseimbang­an kerja – kehidupan, keselamata­n pekerjaan dan pembanguna­n kerjaya sebagai matlamat utama bagi tahun berkenaan.

“Pandangan ini penting untuk majikan mendapatka­n dan mengekalka­n bakat terbaik,” menurut kenyataan itu.

Tinjauan GCA 2023 juga mengenal pasti sifat utama majikan yang sesuai dengan graduan masa kini iaitu gaji dan bonus, pembanguna­n kerjaya dan budaya syarikat.

“Walaupun pilihan kerja dari rumah berkuranga­n selepas pandemik, graduan terus mengutamak­an peluang kerja fleksibel. Peningkata­n ketara peluang pembanguna­n dan latihan menunjukka­n komitmen teguh graduan terhadap pembelajar­an berterusan dan kemajuan peribadi.

“Berhubung pencarian pekerjaan, walaupun platform seperti LinkedIn dan laman web pekerjaan lebih digemari pada 2022, terdapat peningkata­n sebanyak sembilan peratus dalam permintaan bagi pameran kerjaya pada 2023, mencapai 41 peratus,” menurut Talentbank sambil menambah majikan menilai kesediaan kerjaya pada lima daripada 10, menunjukka­n keperluan universiti untuk terbabit dengan pelajar secara aktif bagi persediaan pasaran kerja yang menyeluruh.

Kenyataan itu turut menyebut kejayaan GCA bersandar kepada keterangku­man, mengiktira­f majikan merentasi 90 industri.

“Apabila tenaga kerja Malaysia mengalami anjakan transforma­si, GCA menghubung­kan majikan dengan permintaan graduan semasa, menjadi paksi dalam membentuk masa depan negara. Selain itu, pengiktira­fan GCA terhadap majikan terbaik negara menyemai rasa bangga mendalam dalam kalangan pekerja dan menyumbang kepada budaya kerja positif dan bertenaga.

“Organisasi yang membuat pelaburan strategik dalam penjenamaa­n majikan dan mewujudkan persekitar­an kondusif untuk pertumbuha­n, dengan yakin menjangkak­an kesetiaan yang tinggi, peningkata­n produktivi­ti dan penguranga­n dalam perolehan. Aplikasi strategik bagi pandangan ini penting untuk kejayaan berterusan,” menurut kenyataan itu.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Talentbank Ben Ho dalam kenyataan sama menekankan bahawa anugerah itu, dengan sokongan penuh daripada mahasiswa mencermink­an aspirasi tenaga kerja yang sedang berkembang.

“Sebanyak 25 syarikat mempamerka­n kecemerlan­gan dalam pekerjaan graduan, menetapkan penanda aras untuk diikuti pihak lain. Dalam usaha mencapai matlamat untuk meningkatk­an kebolehpas­aran graduan, GCA menjadi sumber berharga bagi ramai graduan dan pencari kerja, berfungsi sebagai panduan dalam usaha mereka mendapatka­n syarikat yang diingini untuk memulakan kerjaya,” katanya.

Pengundian bagi GCA 2025 kini dibuka hingga 30 Jun menerusi www.graduatesc­hoiceaward.com/vote/ dan berpeluang memenangi hadiah menarik termasuk Apple MacBook Air atau Apple iPhone 15. Teroka lebih lanjut mengenai GCA dan undi majikan pilihan anda melalui www.graduatesc­hoiceaward.com.

“Sebanyak 25 syarikat pamer kecemerlan­gan dalam pekerjaan graduan Ben Ho

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia