Harian Metro

Matthaeus: Bukan pilihan tepat Alonso ke Liverpool

-

Berlin: Pemenang Ballon d’Or, Lothar Matthaeus berkata, perpindaha­n ke Liverpool pada musim panas ‘bukan pilihan tepat’ untuk jurulatih Bayer Leverkusen, Xabi Alonso.

Alonso dikaitkan dengan perpindaha­n ke Liverpool, Real Madrid dan Bayern Munich, kelab di mana beliau menghabisk­an kariernya sebagai pemain, selepas melaksanak­an tugas yang menakjubka­n bersama pendahulu Bundesliga, Leverkusen.

Alonso menyaksika­n pasukannya mempunyai kelebihan 10 mata mengatasi Bayern Munich dan berada di landasan merangkul kejuaraan liga buat kali pertama dengan berbaki lapan perlawanan musim ini.

Dalam temu bual dengan AFP dan media lain semalam, Matthaeus berkata, untuk mengikut jejak langkah pengurus semasa Liverpool, Jurgen Klopp yang meninggalk­an kelab itu hujung musim ini, adalah sukar bagi mana-mana jurulatih dan Alonso perlu kekal bersama Leverkusen. “Liverpool bukan pilihan tepat untuk Xabi Alonso selepas berakhir musim ini. Dia mempunyai pilihan yang lebih baik,” katanya.

Matthaeus yang menghabisk­an sebahagian besar kariernya di Bayern mengalu-alukan Alonso sebagai pengganti semasa kelab itu, Thomas Tuchel, tetapi mengakui Alonso perlu membentuk pasukan bersama pemain baharu di Munich.

Leverkusen sudah meraih 34 kemenangan dan seri empat kali daripada 38 perlawanan musim ini.

Dengan kelab itu berada di peringkat empat terakhir Piala Jerman dan suku akhir Liga Europa, Alonso berpeluang membawa Leverkusen meraih kejuaraan treble.

“Kenapa berpindah ke Liverpool? Kenapa dia perlu meninggalk­an pasukan hebat ini yang membuatkan kami gembira seperti Barcelona 12 tahun lalu?” katanya. - AFP

ini sesuatu yang istimewa buat diri saya. “Ketika berusia 15 tahun ketika itu, saya sudah mula berpuasa pada Ramadan dan sekarang sudah masuk lebih kurang 10 atau 11 tahun saya jalani ibadah ini,” katanya.

Menurut pemain berusia 26 tahun itu, kehidupann­ya mula berubah ketika dia berusia 15 tahun dan dia sangat yakin dengan pilihan dilakukan itu amat tepat dalam hidupnya.

“Saya tidak dilahirkan sebagai Muslim, saya lahir dan dibesarkan sebagai Kristian tapi apabila saya meningkat dewasa, saya temui jalan untuk memeluk (agama) Islam dan saya belajar lebih banyak tentang tuhan (Allah).

“Saya luangkan masa bersama rakan-rakan (beragama Islam) dan mereka juga mengajak saya ke masjid dan mereka mengajar tentang tuhan, agama serta bagaimana ia boleh membantu dalam kehidupanm­u dan itu amat menyentuh hati saya. Semua itu membolehka­n saya memilih untuk menjadi seorang Muslim,” katanya yang lahir di Oss, Belanda.

Tambahnya, dia juga begitu teruja dan tersentuh hati ketika mendengar azan buat pertama kali ketika berlatih bersama rakan dalam skuad kebangsaan Indonesia.

“Pertama kali saya mendengar laungan azan ketika latihan, ia sesuatu yang sangat indah dan itu pengalaman baharu bagi saya apabila mendengar panggilan untuk berdoa. Itu sangat istimewa di sini (dalam pasukan Indonesia),”

“Pertama kali mendengar azan ketika latihan, ia sesuatu yang sangat indah Oratmangoe­n

katanya.

Di samping itu, ketika ditanya apakah dirinya se

 ?? ?? ALONSO dikaitkan dengan perpindaha­n ke Liverpool.
ALONSO dikaitkan dengan perpindaha­n ke Liverpool.
 ?? ?? ORATMANGOE­N melakukan penampilan pertamanya dan berjaya menjaringk­an satu gol ketika menewaskan Vietnam 3-0 dalam aksi Kelayakan Piala Dunia 2026 /Piala Asia 2027 pada 26
Mac yang lalu. - Foto kredit Indonesiaf­ootballgal­ey
ORATMANGOE­N (barisan hadapan pertama dari kanan) tersenarai dalam kesebelasa­n utama Indonesia menentang Vietnam pada 26 Mac lalu. - Gambar MUHAMMAD ZULFAN
ORATMANGOE­N melakukan penampilan pertamanya dan berjaya menjaringk­an satu gol ketika menewaskan Vietnam 3-0 dalam aksi Kelayakan Piala Dunia 2026 /Piala Asia 2027 pada 26 Mac yang lalu. - Foto kredit Indonesiaf­ootballgal­ey ORATMANGOE­N (barisan hadapan pertama dari kanan) tersenarai dalam kesebelasa­n utama Indonesia menentang Vietnam pada 26 Mac lalu. - Gambar MUHAMMAD ZULFAN
 ?? ?? PEMAIN Fortuna Sittard, Ragnar Oratmangoe­n berbuka puasa seketika sebelum meneruskan perlawanan. - Gambar ihsan Facebook Ragnar Oratmangoe­n
ORATMANGOE­N menunaikan solat. - Gambar ihsan Facebook Ragnar Oratmangoe­n
PEMAIN Fortuna Sittard, Ragnar Oratmangoe­n berbuka puasa seketika sebelum meneruskan perlawanan. - Gambar ihsan Facebook Ragnar Oratmangoe­n ORATMANGOE­N menunaikan solat. - Gambar ihsan Facebook Ragnar Oratmangoe­n

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia