Utusan Borneo (Sabah)

Ecuador terheret sama krisis politik Venezuela

-

CARACAS: Venezuela menghantar seorang ketua pembangkan­g yang berada di bawah penahanan di rumah kembali ke penjara kelmarin dan mengusir satu delegasi anggota perundanga­n Ecuador, ketika ketegangan politik terus menjejaska­n Presiden Nicolas Maduro.

Bekas Datuk Bandar San Cristobal, Daniel Ceballos telah segera dibawa dari rumahnya sebelum awal pagi oleh anggota dari perkhidmat­an perisikan Venezuela, menurut isterinya di dalam Twitter, menghantar sebuah video bagi kenderaan mereka ketika mereka memandu pergi.

Pihak Kementeria­n Kehakiman dan Dalam Negeri menyatakan perkhidmat­an perisikan mengetahui bahawa Ceballos telah bersedia untuk melarikan diri bagi mengetuai dan menyelia tindakan kejam di seluruh negara.

Patricia de Ceballos menyatakan suaminya telah diarahkan masuk ke dalam sebuah ambulans di mana dia telah ditunjukka­n dengan satu arahan memindahka­n dia ke sebuah penjara di sebuah negeri yang jauh.

Ceballos merupakan datuk bandar bagi San Cristobal, sebuah bandar di negeri Tachira berhampira­n sempadan dengan Colombia, ketika dia ditangkap pada Mac 2014, dituduh sebagai menghasut untuk satu bantahan antikeraja­an di seluruh negara di mana 43 orang telah terbunuh.

Dia telah ditempatka­n bagi penahanan di rumah setahun kemudian bagi sebab-sebab kesihatan.

Sementara itu, kementeria­n luar negara Venezuela telah mengesahka­n pemecatan sekumpulan anggota perundanga­n Ecuador yang telah bertemu di Caracas dengan para pemimpin pembangkan­g, menuduh mereka bagi aktiviti yang menjejaska­n kestabilan.

Kekurangan makanan berleluasa, inflasi mencecah 700 peratus, kemerosota­n ekonomi yang melumpuhka­n dan peningkata­n jenayah memarakkan seruan peru-bahan ketika pemerintah­an sosialis memasuki tahun ke-17 di bawah Maduro dan pemerintah sebelumnya mendiang Hugo Chavez.

Cynthia Viteri, seorang anggota bagi Kongres Ecuador, menyatakan kumpulan telah ditangkap pada Jumaat lepas oleh kakitangan perisikan kerajaan di luar sebuah penjara tentera di mana ketua pembangkan­g Venezuela Leopoldo Lopez telah dipenjarak­an.

“Apa yang kami telah lalui sepanjang di Venezuela adalah menakutkan,” kata beliau kelmarin, sambil me- nambah bahawa kumpulan itu telah selamat balik.

Viteri, yang tiba di Venezuela pada Khamis lepas, telah bertemu dengan para pemimpin pembangkan­g di Dewan Negara dan para anggota dari pakatan pembangkan­g yang utama.

Beliau dan kumpulanny­a sedang menunggu di luar penjara tentera Ramo Verde untuk menemui isteri Lopez, Lilian Tintori, ketika mereka ditahan, kata beliau.

Beberapa orang ejen telah merampas pasport mereka dan memberitah­u mereka bahawa mereka telah diusir, kata beliau.

Kementeria­n luar Ecuador khuatir tentang insiden tersebut dan telah menuntut kerajaan Venezuela untuk memberi penjelasan.

Kementeria­n luar mendakwa kumpulan Viteri campur tangan dalam hal dalaman negara. — AFP

 ??  ?? MADURO berjabat tangan dengan Menteri Luar Iran Mohammad Javad Zarif (kiri) dalam pertemuan di Caracas, kelmarin.
MADURO berjabat tangan dengan Menteri Luar Iran Mohammad Javad Zarif (kiri) dalam pertemuan di Caracas, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia