Utusan Borneo (Sabah)

Gaston taufan utama pertama musim Atlantik

-

MIAMI: Taufan Gaston meningkat kepada ribut Kategori Tiga, taufan utama pertama bagi musim Atlantik, menurut Pusat Taufan Negara (NHC) kelmarin.

Gaston, membawa angin sekuat 120 batu sejam, bermula kira-kira 575 batu dari Bermuda, menurut NHC yang berpusat di Miami pada jam 3.00 pagi waktu tempatan semalam.

“Angin dengan kekuatan taufan berterusan ke luar hingga 35 batu dari pusatnya dan angin dengan kekuatan ribut tropika berterusan keluar hingga 140 batu,” tambahnya.

Ribut itu bukan ancaman segera di darat dan dijangka untuk kekal pada kekuatan asalnya untuk tempoh 47 jam akan datang, menurut pihak peramal.

Ribut dengan Kategori Tiga dan lebih tinggi pada skala Saffir-Simpson dianggap utama dengan angin sekuat sekurang-kurangnya 111-129 batu sejam.

Menurut ramalan NHC, Gaston akan mara ke timur laut ke laut terbuka Atlantik.

Dalam kejadian berasingan, NHC mengesan dua udara bertekanan rendah yang mungkin bertambah kepada ribut tropika dan melanda tanah besar.

Udara Tekanan Rendah Tropika Lapan terletak di Atlantik di luar perairan Carolina Utara, dan amaran ribut tropika dikeluarka­n bagi bahagian pantai.

Ribut telah diramalkan untuk memintas pantai Carolina Utara kemudian bergerak ke timur laut di sepanjang pantai AS.

Dan Udara Tekanan Rendah Tropika Sembilan, dikesan di luar pantai utarabarat Cuba, telah diramalkan untuk menuju ke Teluk Mexico dan kemudian berpaling ke utara-timur ke arah kawasan Florida. — AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia