Utusan Borneo (Sabah)

Hutan di bukit Kg Kauluan terbakar

- Oleh JAINUDIN NASIR

RANAU: Suasana di Kg Kauluan di sini bertukar riuh apabila api yang tidak terkawal mulai merebak di permukaan dua bukit dan hampir menjejaska­n beberapa rumah serta gudang berhampira­n, pagi kelmarin.

Dalam kejadian pada kirakira jam 8.15 pagi itu, lebih kurang 20 ekar kawasan semak belukar yang juga melibatkan kebun sayur serta buahbuahan musnah terbakar.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Daerah Ranau Jimmy Lagung berkata punca kebakaran serta anggaran kerugian masih lagi dalam siasatan, dan tiada mangsa yang terlibat.

“Kita menerima panggilan pada jam 8.34 pagi daripada penduduk kampung mengatakan terdapat kebakaran hutan di kawasan mereka yang semakin merebak. Sebuah jentera bersama lima anggota telah digegaskan ke kawasan terbabit.

“Setibanya di lokasi, pihak bomba mendapati api mulai merebak ke kawasan penempatan di mana terdapat beberapa rumah serta sebuah gudang yang berhampira­n. Usaha memadamkan api daripada terus merebak menjadi fokus utama kami,” katanya.

Menurut beliau dengan bantuan masyarakat setempat, pihak bomba akhirnya dapat mengawal keadaan.

“Keadaan cuaca kering serta angin yang tidak menentu telah menyukarka­n lagi usaha kita mengawal keadaan. Ekoran kebakaran itu, dua bukit seluas lebih kurang 20 ekar telah hangus terbakar,” katanya.

Sementara itu, Jimmy mengingatk­an kepada orang ramai supaya mengelakka­n daripada membuat sebarang pembakaran terbuka, terutamany­a apabila kawasan mereka terletak berhampira­n hutan atau belukar.

“Setiap kali cuaca kering, kita dipanggil untuk menangani kes-kes di mana pembakaran terbuka hilang kawalan dan menimbulka­n ancaman kepada keselamata­n masyarakat setempat di daerah ini,” katanya.

 ??  ?? KEBAKARAN lalang di Kampung Kauluan hampir melarat ke kawasan sebuah gudang yang terletak berhampira­n.
KEBAKARAN lalang di Kampung Kauluan hampir melarat ke kawasan sebuah gudang yang terletak berhampira­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia