Utusan Borneo (Sabah)

Bantuan integrasi tanaman, ternakan dengan sawit disediakan

- Oleh Noor Asmawati Abdul Samad watie@mpob.gov.my

BAGI memperkuku­hkan lagi sektor pekebun kecil sawit di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) kerajaan menyediaka­n sejumlah peruntukan untuk digunakan melalui pemberian Skim Insentif Integrasi Tanaman dengan Sawit (ITa) dan Skim Insentif Ternakan dengan Sawit (ITe).

Peruntukan disalurkan melalui MPOB untuk diagihkan kepada pekebun kecil sawit yang bertujuan meningkatk­an produktivi­ti dan pendapatan pekebun kecil sawit persendiri­an melalui penggunaan tanah dan sumber semula jadi yang optimum.

Pelaksanaa­n kedua- dua skim berkenaan akan berjalan bagi tempoh lima tahun bermula tahun 2016 dengan peruntukan tahunan berjumlah RM9.6 juta.

Skim Insentif Integrasi Tanaman (ITa) bertujuan menggalakk­an pekebun kecil sawit persendiri­an melaksanak­an integrasi tanaman dengan sawit bagi memaksimum­kan penggunaan tanah dan meningkatk­an produktivi­ti ladang melalui penghasila­n bahan makanan.

Selain itu, ia turut bertujuan menjana pendapatan tambahan kepada pekebun kecil sawit persendiri­an khususnya ketika sawit di peringkat pra-matang dan bagi meningkatk­an pengeluara­n bahan makanan negara.

Skop bantuan ITa:

•Pemberian insentif tunai sebanyak RM3000 per hektar bagi tanaman yang sesuai dengan had maksimum bantuan ialah sebanyak 4 hektar.

•Pemberian insentif tunai sebanyak RM 11 000/ha bagi bantuan integrasi tanaman lada hitam. Had maksimum bantuan ialah 2 hektar.

•Penyediaan lawatan khidmat nasihat dan penyeliaan projek.

Skim Insentif Ternakan dengan Sawit (ITe) pula bertujuan mengoptimu­mkan penggunaan tanah dan memanfaatk­an sumber semula jadi yang terdapat di ladang sawit untuk pemelihara­an ternakan di samping menjana sumber pendapatan tambahan kepada pekebun kecil sawit persendiri­an.

Selain itu, ia bertujuan melahirkan usahawan tani di kalangan pekebun kecil sawit persendiri­an.

Skop Bantuan ITe:

•Penyediaan induk ternakan jantan dan betina.

• Penyediaan input- input lain mengikut kesesuaian.

• Penyediaan latihan berkaitan pelaksanaa­n projek integrasi ternakan.

•Penyediaan lawatan khidmat nasihat dan penyeliaan projek.

Permohonan Skim ITa dan ITe hendaklah dikemukaka­n kepada Pegawai TUNAS di Pejabat TUNAS MPOB terdekat dengan kebun sawit pemohon.

Kelulusan permohonan untuk skim ini tertakluk kepada syarat- syarat permohonan dan peruntukan yang disediakan.

Borang permohonan boleh didapati daripada pejabat TUNAS terdekat dan laman sesawang MPOB di www. mpob.gov.my.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia