Utusan Borneo (Sabah)

Bayi antara enam rakyat Britain maut kemalangan jalan raya di Arab Saudi

-

LONDON: Seorang bayi berusia dua bulan adalah antara enam orang rakyat Britain yang terkorban dalam kemalangan jalan raya di Arab Saudi, menurut pihak berkuasa Britain dan media kelmarin.

Empat anggota keluarga yang sama terkorban dalam kemalangan adalah berasal dari Manchester, barat laut England, sementara dua mangsa lain merupakan satu pasangan dari Glasgow di Scotland.

Masjid Pusat Glasgow telah menamakan dua orang daripada mangsa sebagai Mohammad Aslam dan Talat Aslam, yang mempunyai lima orang anak, menyatakan mereka baharu selesai melakukan Umrah, satu ibadat ke Mekah, kawasan paling suci bagi umat Islam.

Mereka “sedang menaiki sebuah bas mini” ke Madinah, menurutnya dalam satu kenyataan mengenai kemalangan tersebut, yang berlaku pada Rabu lepas menurut laporan media Britain.

Bayi tersebut, Adam Anis, terkorban bersama nenek dan datuknya, Mohammed Khursheed dan Noshina Ahmed, serta seorang adik perempuan neneknya Rabia Ahmed, lapor Manchester Evening News.

Dua orang kakaknya dilapor berada dalam keadaan kritikal di hospital, sementara ibu bayi lelaki itu berada dalam keadaan serius di samping anak-anak beliau yang lain, berusia tiga dan dua tahun, menurut akhbar.

“Kami merupakan sebuah keluarga yang sangat rapat. Ini adalah sesuatu yang sangat mengecewak­an bagi kami semua. Keluarga kami tidak akan pernah sama lagi,” Farah Zahid, yang ibu beliau mengalami kecederaan kritikal, memberitah­u akhbar.

“Semua orang sama ada berada dalam keadaan sangat terkejut atau benar-benar sedih,” tambah beliau lagi.

Seorang jurucakap Pejabat Luar mengesahka­n enam rakyat Britain terkorban akibat kemalangan jalan raya di Arab Saudi.

“Kami turut membantu beberapa orang lagi rakyat Britain yang tercedera dalam nahas tersebut,” jelas beliau, tanpa menyatakan dengan jelas berapa ramai.

Mohammed Arif, pengarah Haji Tours yang berpusat di Manchester yang menguruska­n jemaah tersebut, berkata kakitangan­nya telah memaklumka­n nahas itu sebagai satu kemalangan dan sebuah tayar pada kenderaan yang mereka naiki telah pecah.

Setiap tahun, jutaan penganut Islam berkumpul di Mekah dan Madinah, kawasan kedua paling suci bagi umat Islam, bagi melakukan ibadat haji tahunan atau Umrah.

Pada tahun 2015, lebih 2,000 penganut yang melakukan haji terbunuh akibat rempuhan di Mekah, dalam bencana terburuk pernah melanda ritual tahunan tersebut. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia