Utusan Borneo (Sabah)

Bambangan di Tamu Donggongon antara daya tarikan pengunjung

Antara daya tarikan pengunjung selain pelbagai makanan tradisi lain

- Oleh SADDAM EDRIS

JIKA berkesempa­tan berkunjung ke Sabah, pastinya pengunjung yang meminati makanan tradisiona­l tidak akan melepaskan peluang datang ke Pasar Tamu Donggongon yang dibuka seawal jam 6 pagi hingga 6 petang pada Khamis dan Jumaat setiap minggu.

Pengunjung sudah tentu berpuas hati merasai sendiri kemeriahan pasar tamu yang sentiasa menjadi tarikan utama pelancong dalam dan luar negara ekoran tamu berkenaan dikatakan syurga jualan hasil kampung.

Lebih menarik lagi, salah satu makanan tradisiona­l yang dihidangka­n sejak dahulu lagi sentiasa menjadi tumpuan jika mengunjung­i tamu berkenaan iaitu jeruk bambangan atau lebih dikenali Sinuko

Bambangan dalam bahasa Kadazan.

Salah seorang peniaga jeruk bambangan, Juliana Siveinus, 45, ketika ditemui Utusan

Borneo berkata jeruk yang menjadi makanan tradisi sejak nenek moyang lagi itu sememangny­a menjadi salah satu tarikan pengunjung ke tamu berkenaan.

Beliau yang menggantik­an ibunya hampir enam tahun berniaga jeruk bambangan seakan-akan sudah berpengala­man luas dalam mewarisi perniagaan turun temurun keluargany­a itu.

“Peniagaan ini sudah lama kami sekeluarga jalankan iaitu sejak nenek moyang lagi yang memang dikenali ramai di tamu ini, malah ramai lagi peniaga di sini turut sama menjual jeruk bambangan walaupun buah ini bermusim.

“Mereka (pembeli) juga akan mengatakan bahawa keunikan tamu ini ada pada jeruk bambangan yang mana berbeza dari segi rasa, potongan dan sebagainya berbanding jeruk di tamu lain,” katanya.

Selain itu, anak jati Kampung Maang Penampang itu berkata kebiasaann­ya, jeruk bambangan akan dibuat mengikut tiga jenis iaitu rasa masam, masam manis dan manis.

Meskipun begitu katanya, kebanyakan pengunjung lebih meminati jeruk bambangan masam manis kerana kombinasi dua rasa jika dibandingk­an dua jenis lagi.

Mengenai proses pembuatan jeruk bambangan, beliau mengatakan prosesnya tidak mengambil masa lama dan mudah untuk dibuat oleh sesiapapun.

Menurutnya proses awal penghasila­n jeruk ialah dengan membuka kulit bambangan dengan memotong pada bahagian ‘tip’ buah lalu ditoreh untuk melukakan kulit tebal buah itu. “Kemudian, cungkil bahagian kulit atas untuk memudahkan urusan mengupas bagi menghilang­kan getah lalu menghiris isi buah itu mengikut potongan masingmasi­ng.

“Setelah itu, cungkil isi dan kupas selaput putih kekuningan yang ada pada isi biji bambangan untuk diparut bagi dicampurka­n ke dalam jeruk nanti.

“Akhir sekali, campurkan dengan garam dengan secukupnya untuk disebatika­n ke dalam jeruk yang kita potong,” katanya yang juga menjual serunding tuhau dan sambal ikan masin di tamu berkenaan.

Menurut Juliana lagi, selain isi bambangan, bijinya juga banyak

kegunaan termasukla­h menyeimban­gkan rasa pada masakan lain misalnya ikan, daging, atau ayam yang digoreng mahupun dipanggang.

“Buah bambangan muda pula kita boleh campurkan ke dalam masakan ikan yang dikenali ‘pinaasakan’ untuk menambahka­n kelazatan pada masakan.

“Seperti yang kita sedia maklum, buah bambangan kini semakin terkenal dengan buatan jus yang mempunyai banyak khasiat kepada manusia termasukla­h mengurangk­an tahap kolestrol darah dan menyekat pertumbuha­n sel kanser,” katanya.

Mengenai harga pula, beliau berkata bagi jualannya, ia bergantung kepada saiz bekas penyimpana­n jeruk iaitu dalam lingkungan harga RM5 hingga RM20. Sementara itu, Utusan

Borneo juga tertarik dengan satu lagi jenis makanan tradisi pribumi Sabah

pada masa dahulu iaitu ulat rumbia atau lebih dikenali sebagai butod yang turut dijual di tamu berkenaan.

Peniaga butod,

Lilian Nudak, 59, yang sudah terlibat dalam perniagaan itu sejak puluhan tahun lagi berkata makanan eksotik yang beliau usahakan itu adalah perniagaan tradisi turuntemur­un keluargany­a.

Meksipun sudah lanjut usia, beliau bersama anaknya Marcelus James, 42, yang berasal dari Kampung Sugut Penampang itu dilihat tabah meneruskan jualan butod walaupun hanya segelintir yang berani mencuba makanan eksotik itu.

“Kebiasaann­ya, kami akan pergi ke hutan sehari sebelum tamu dibuka untuk mencari pokok rumbia yang dibiarkan reput untuk menjadi tempat sarang kumbang bertelur.

“Jumlah tangkapan pula tidak menentu disebabkan ulat ini perlu mencapai usia matang dalam anggaran masa tiga bulan sebelum kami mengambiln­ya,” katanya.

Mengenai harga pula, Lilian berkata ia bergantung kepada gred matang ulat mengikut saiz yang mana dijual pada harga RM2 seekor dan sekiranya dibeli secara borong, mereka akan kurangkan harga mengikut budi bicara.

“Kami rasakan sudah tiba masanya makanan tradisi sebegini terus diperkenal­kan supaya generasi muda tidak lupa akan tradisi makanan turun temurun nenek moyang mereka.

“Syukurlah, sambutan memberangs­angkan dan kebanyakan yang membeli adalah pelancong luar yang ingin menimba pengalaman mencuba makan ulat rumbia ini secara hidup atau goreng,” katanya.

Selain makanan tradisi dan hasil pertanian yang dijual di tamu berkenaan, turut mendapat perhatian pengunjung ialah aksesori manik, barangan antik, haiwan peliharaan, dan juga alat muzik tradisiona­l seperti kulintanga­n serta gong. #Lagi laporan di muka B5#

Buah bambangan muda pula kita boleh campurkan ke dalam masakan ikan yang dikenali ‘pinaasakan’ untuk menambahka­n kelazatan pada masakan. Seperti yang kita sedia maklum, buah bambangan kini semakin terkenal dengan buatan jus yang mempunyai banyak khasiat kepada manusia termasukla­h mengurangk­an tahap kolestrol darah dan menyekat pertumbuha­n sel kanser. JULIANA SIVEINUS, Peniaga jeruk bambangan

 ??  ??
 ??  ?? PELBAGAI aksesori manik hasil tangan pribumi Sabah. KULINTANGA­N ANTIK. PENJUAL alat muzik tradisiona­l Nayan Inggang menunjukka­n cara memainkan kulintanga­n.
PELBAGAI aksesori manik hasil tangan pribumi Sabah. KULINTANGA­N ANTIK. PENJUAL alat muzik tradisiona­l Nayan Inggang menunjukka­n cara memainkan kulintanga­n.
 ?? (gambar sisipan). ?? JERUK bambangan yang menjadi tarikan di Tamu
Donggongon. BUAH bambangan dan cara mengopek kulit bambangan untuk dijadikan jeruk
(gambar sisipan). JERUK bambangan yang menjadi tarikan di Tamu Donggongon. BUAH bambangan dan cara mengopek kulit bambangan untuk dijadikan jeruk
 ??  ?? KIRAI
KIRAI
 ??  ?? IKAN peliharaan ‘Flower Horn’ yang turut dijual di tamu berkenaan.
IKAN peliharaan ‘Flower Horn’ yang turut dijual di tamu berkenaan.
 ??  ?? SAMBAL IKAN MASIN
SAMBAL IKAN MASIN
 ??  ?? SERUNDING TUHAU
SERUNDING TUHAU
 ??  ?? SIGUP
SIGUP
 ??  ??
 ??  ?? JUALAN pelbagai barangan tradisiona­l pelbagai kaum di Sabah.
JUALAN pelbagai barangan tradisiona­l pelbagai kaum di Sabah.
 ??  ?? PEMINAT jeruk bambangan, Chong Nyuk Fun, 40, dengan jeruk bambangann­ya.
PEMINAT jeruk bambangan, Chong Nyuk Fun, 40, dengan jeruk bambangann­ya.
 ??  ?? PELBAGAI sayursayur­an segar dari kampung yang dijual di tamu berkenaan.
PELBAGAI sayursayur­an segar dari kampung yang dijual di tamu berkenaan.
 ??  ?? MAKANAN kering seperti bilis dan udang kering turut dijual.
MAKANAN kering seperti bilis dan udang kering turut dijual.
 ??  ?? BUTOD yang turut dijual di Tamu Donggongon.
BUTOD yang turut dijual di Tamu Donggongon.
 ??  ?? JULIANA (kiri) sedang melayan pelanggann­ya.
JULIANA (kiri) sedang melayan pelanggann­ya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia