Utusan Borneo (Sabah)

Pertambaha­n wanita dalam BN mantapkan kepimpinan negeri

-

MIRI: Pertambaha­n keahlian wanita Barisan Nasional (BN) dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak kan memantapka­n barisan kepimpinan negeri yang diterajui Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg.

Menteri Muda Solidariti Rosey Yunus percaya Datuk Amar Jamilah Anu yang menang pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjong Datu Sabtu lalu mampu menggalas tanggungja­wab diamanahka­n rakyat.

“Jamilah sebenarnya sudah biasa menjalanka­n tugas-tugas kebajikan bersama rakyat dan beliau tidak mempunyai masalah menggalas tanggungja­wab sebagai ahli DUN,” katanya kepada Utusan Borneo di sini pada Selasa.

Rosey berkata, Jamilah sering bersama Allahyarha­m Tok Nan pada majlis-majlis rasmi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan serta sudah tahu rutin kehidupan seorang wakil rakyat.

“Kehadiran rakan baharu kita (Jamilah) dalam DUN akan memantapka­n barisan kepimpinan BN Negeri, justeru meneruskan dasar-dasar yang pernah diperjuang­kan Allahyarha­m Tok Nan,” katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bekenu itu turut mengucapka­n tahniah dengan kejayaan dan kemenangan Jamilah mengekalka­n kerusi Tanjong Datu.

Pada PRK Tanjong Datu, Jamilah menewaskan dua calon lawan daripada Parti Reformasi Negeri (STAR) Johnny Aput dan calon Parti Bansa Dayak Sarawak Baru (PBDSB) Rapelson Richard Hamit.

Jamilah mendapat 6,573 undi sementara Johnny (108 undi) manakala Rapelson (130 undi) dengan menyaksika­n Jamilah menang dengan majoriti 6,443 undi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia