Utusan Borneo (Sabah)

Nelayan Kuala Tungku minta pihak berkuasa jalankan rondaan

-

PIHAK berkuasa perlu menjalanka­n pengawasan yang lebih kerap seterusnya mengambil tindakan tegas terhadap nelayan bot pukat tunda yang menceroboh kawasan pesisir pantai Tungku hingga menjejaska­n pendapatan nelayan tradisi, kata Abdullah Imat, 63, nelayan dari Kampung Nala Tungku.

Beliau berkata, bot- bot pukat tunda itu sering menjalanka­n kegiatan menangkap ikan dengan menceroboh kawasan pesisir pantai walaupun pihaknya sudah berkalikal­i menimbulka­n perkara itu ke pengetahua­n pihak berkuasa.

Menurutnya, tiada langkah atau tindakan konkrit yang dibuat untuk mengatasi masalah penceroboh­an nelayan

pukat tunda di kawasan pesisir pantai itu sehingga ia berlaku berulang kali dan menjejaska­n sumber pendapat nelayan pesisir.

“Saya beberapa kali membuat aduan mengenai kapal penceroboh ini tapi tiada apa-apa tindakan diambil.

“Masyarakat nelayan di sekitar perairan Tungku, Lahad Datu meminta agar pihak berkuasa menjalanka­n pengawasan yang lebih kerap dan mengambil tindakan tegas terhadap nelayan bot pukat tunda yang menceroboh kawasan pesisir pantai,” katanya.

Antara tindakan yang boleh diambil termasukla­h membatalka­n lesen mereka supaya kepentinga­n masyarakat nelayan tradisi dapat dilindungi.

Jelasnya, bot-bot pukat tunda itu didapati menangkap ikan di pesisir pantai sekitar pukul 10.00 malam hingga menjelang pagi.

Tindakan mereka menangkap ikan di kawasan yang tidak dibenarkan itu bukan saja menjejaska­n pendapatan golongan nelayan tradisi malahan turut memusnahka­n tukuntukun dan bubu-bubu milik nelayan tradisi.

Beliau juga mendakwa terdapat nelayan pukat tunda yang diberi pengecuali­an dari zon perintah berkurung menyalahgu­nakan kebenaran yang diperolehi dengan menangkap ikan di pesisiran pantai.

“Pendapatan nelayan tradisi terjejas teruk akibat perbuatan nelayan pukat tunda yang menangkap ikan tanpa mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan,” katanya.

Banyak takat-takat musnah oleh penceroboh­an nelayan asing, sejak 20 tahun lalu.

 ??  ?? KAWASAN Perairan Tungku dari Pantai Nala.
KAWASAN Perairan Tungku dari Pantai Nala.
 ??  ?? ABDULLAH Imat bersama hasil tangkapann­ya.
ABDULLAH Imat bersama hasil tangkapann­ya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia