Utusan Borneo (Sabah)

Pelarian Syria di Turki mohon bantuan masyarakat dunia

-

ISTANBUL: Sekumpulan kecil pelarian Syria mengadakan perhimpuna­n aman di Dataran Taksim di ibu negara Turki ini bagi menggesa pihak relevan menamatkan perang saudara yang sudah berlarutan selama enam tahun di negara mereka.

Kumpulan 30 lelaki itu memegang plakad dan bendera Syria sambil melaungkan berulang kali dalam bahasa Arab, menggesa agar konflik tersebut dihentikan, manakala mereka yang lalu lalang merakamkan gambar dan video suasana tersebut di kawasan beli-belah yang sibuk itu.

Polis Turki menyediaka­n kawasan khas berpalang untuk kumpulan tersebut berhimpun dan anggota polis bersenjata memantau perhimpuna­n itu.

Seorang anggota kumpulan itu, Salah Fariz, 43, berkata perhimpuna­n tersebut adalah untuk menyuaraka­n permintaan mereka kepada masyarakat dunia agar membantu pelarian Syria di Turki.

Salah turut memuji tindakan kerajaan Turki membantu pelarian Syria di negara itu, yang kini jumlahnya lebih tiga juta orang.

“Kerajaan Turkimenyo­kong kami rakyat Syria (pelarian)... kami bimbang, jika hanya mereka sahaja yang menyokong kami.

“Kami perlu sokongan daripada negara-negara lain, kami perlu bantuan dari negara Islam dan Arab,” katanya kepada Bernama.

Salah melarikan diri ke Turki tiga tahun lepas sebaik konflik tersebut merebak ke selatan Syria.

Beliau meninggalk­an negara tersebut bersama-sama isteri dan tiga anak selepas adiknya melarikan diri dari pusat tahanan kerajaan Syria selepas ditahan di situ selama tiga bulan.

“Adik saya ada dengan saya dan kami kini bersama-sama di Turki,” katanya.

Dilaporkan kira-kira empat juta pelarian Syria melarikan diri ke negara-negara jiran sejak enam tahun lalu dan kini dibelenggu kemiskinan.

Malaysia turut menyatakan kesediaan dan komitmen untuk menerima 3,000 pelarian Syria bagi tempoh tiga tahun atas dasar perikemanu­siaan. -Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia