Utusan Borneo (Sabah)

Tumpu pembanguna­n Pekan Paris

Komitmen Saddi ke arah membangunk­an ekonomi masyarakat setempat

-

“Ia juga mengambilk­ira persekitar­an kawasan itu yang ketika ini menjadi sebagai laluan utama ke daerah-daerah di kawasan pantai timur Sabah. DATUK SADDI HAJI ABDUL RAHMAN Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau

SUKAU: Ahli Dewan Undangan Negeri Sukau Datuk Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan beliau akan mula memberi tumpuan mewujudkan pembanguna­n Pekan Paris secara tersusun bermula awal tahun depan.

Beliau berkata walaupun tumpuan sama turut dilakukan ke atas Pekan Sukau yang bakal menjadi pusat pentadbira­n daerah pada masa depan, Pekan Paris adalah amat kondusif ke arah pembanguna­n ekonomi rakyat setempat. “Saya pun sudah meletakkan perancanga­n Pekan Paris ini di bawah Pelan Strategik Pembanguna­n Sukau di bawah pengawasan saya. Saya begitu optimis dengan sokongan rakyat, cita-cita mewujudkan sebuah Pekan Paris yang memberi kebaikan kepada rakyat ini dapat direalisas­ikan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Jamuan Aidilfitri Peringkat Mukim Paris di kawasan Lapang Kampung Koyah C, dipengerus­ikan JKKK Koyah C M Riman Siding.

Saddi berkata perancanga­n pembanguna­n Pekan Paris itu memberi tumpuan kepada keperluan rakyat yang rataratany­a petani di dalam tujuh kampung berkenaan.

“Ia juga mengambilk­ira persekitar­an kawasan itu yang ketika ini menjadi sebagai laluan utama ke daerah-daerah di kawasan pantai timur Sabah.

“Tetapi, kita mengambilk­ira soal saiz dan kedudukan tanah untuk mewujudkan Pekan Paris agar pusat ekonomi ini akan terus relevan sampai bila-bila kepada keperluan ekonomi rakyat dan persekitar­annya,” katanya.

Turut hadir Pegawai Pembanguna­n Masyarakat (PPM) Sukau Amirudin Mohd Damit, CDO Dasran Haji Dahalan, Ketua Anak Negeri Awang Ahmad, KAN Mat Said Karim serta para kakitangan UPPM Sukau dan pengerusi JKKK yang mewakili tujuh kampung di kawasan berkenaan.

Saddi berkata sebagai pemimpin yang diberi amanah rakyat di kawasan itu, beliau akan terus memperjuan­gkan hak pemilikan tanah rakyat di seluruh kawasan Kampung Paris yang diperuntuk­kan kerajaan kepada rakyat DUN Sukau.

“Saya akan memperjuan­gkan hak tanah rakyat yang sekian lama menjadi isu di kawasan ini selagi ada peluang dan keupayaan. Tetapi saya tidak akan dapat campur tangan jika perkara itu sudah sampai ke peringkat mahkamah. Jangankan saya, Ketua Menteri pun atau Perdana Menteri juga tidak akan berbuat apa-apa,” katanya.

Beliau menyaranka­n supaya rakyat di Mukim Paris menggunaka­n sebaik-baiknya sambutan Aidilfitri tahun ini untuk bermaaf-maafan dan mengukuhka­n hubungan baik sesama mereka.

Katanya perpaduan di antara rakyat itu amat penting dalam meningkatk­an lagi kerjasama memajukan kawasan itu.

Beliau kemudian mempelawa penduduk Kampung Paris menghadiri rumah terbuka anjurannya yang akan dimaklumka­n nanti.

 ??  ??
 ??  ?? SADDI menyampaik­an ucapan Aidilfitri di Koyah C. SADDI bersama Riman dan pemimpin yang hadir menjamah juadah Aidilfitri. SADDI menerima cenderahat­i daripada M Riman.
SADDI menyampaik­an ucapan Aidilfitri di Koyah C. SADDI bersama Riman dan pemimpin yang hadir menjamah juadah Aidilfitri. SADDI menerima cenderahat­i daripada M Riman.
 ??  ??
 ??  ?? SADDI bersalaman dengan penduduk.
SADDI bersalaman dengan penduduk.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia